Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: NURULLAH ALKOL
Danışman: KEMALETTİN DENİZ
Özet:Bu araştırmanın amacı, jandarma mesleğinde kullanılan terimlerin sıklığını ortaya koymaktır. İlgili terimler Jandarma Okullar Komutanlığı'nda basılan 21 adet ders kitabı, Jandarma Dergisi'nin dört farklı sayısı, jandarmaya görev ve yetki veren iki hukuk metni, jandarma ile ilgili iki yardımcı eğitim materyali ve jandarmanın resmî internet sitesindeki metinlerden derlenmiştir. Derleme işlemi nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yoluyla yapılmış, ortaya çıkan veriler ise betimsel analiz yöntemiyle tahlil edilmiştir. Terim tespiti, 21 ders kitabında yer alan 1.423.416 kelime, Jandarma Dergisi'nin 4 farklı sayısında yer alan 70.765 kelime, hukuk metinlerinde yer alan 29.960 kelime, yardımcı eğitim materyallerindeki 44.666 kelime üzerinde yapılmıştır. İncelenen toplam 1.601.468 kelime içerisinde ders kitaplarında 4.566'sı farklı olmak üzere 29.960, Jandarma Dergisi'nin 4 farklı sayısında 751'i farklı olmak üzere toplam 70.765, hukuk metinlerinde 536'sı farklı olmak üzere 6.831, yardımcı kaynaklarda 573'ü farklı olmak üzere 7.367, Jandarmanın resmî internet sitesindeki metinlerde 476'sı farklı olmak üzere 7.917 terim kullanımı tespit edilmiştir. Toplam terim sayısının 251.790 ve farklı terim sayısının ise 4.720 olarak tespit edildiği çalışmada terim ve kelime sayısının materyallere göre yüzdelik dağılımlarının birbirleriyle doğru orantılı olduğu görülmüştür. Toplam 1.601.468 kelimenin %89'u ders kitaplarında yer alırken bu rakam Jandarma Dergisi'nde %4, hukuki metinlerde %2, yardımcı kaynaklarda %3, internet sitesinde %2 şeklindedir. Toplam 251.790 terimin ise %88'i ders kitaplarında yer alırken bu rakam Jandarma Dergisi'nde %3, hukuki metinlerde %3, yardımcı kaynaklarda %3, internet sitesinde %3 şeklindedir. Araştırmada elde edilen veriler üç aşamada analiz edilmiştir. İlk önce 30 farklı materyalin ayrı ayrı terim sıklığı ortaya konulmuş, buradan elde edilen veriler listelenerek her listede en sık geçen 100 terim tablolaştırılmıştır. İkinci aşamada ders kitaplarının, Jandarma Dergilerinin, hukuki metinlerin, yardımcı eğitim materyallerinin ve internet sitesinin genel sıklığı ayrı ayrı listelenerek her listede en sık geçen 100 terim tablolaştırılmıştır. Son aşamada bütün materyaller tek havuzda birleştirilerek jandarma mesleğine ait terimlerin sıklığı alfabetik ve sayısal sıralı sıklık şeklinde listelenmiştir. 30 farklı materyaldeki söz varlığının mesleki dil eğitiminde nasıl kullanılması gerektiği ve bu materyallerdeki söz varlığını etkileyen unsurlar açıklanarak mesleki dil eğiticisinin ortaya konulan söz sıklığını daha etkili kullanması amaçlanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlardan hareketle materyal hazırlayıcılara ve öğretmenlere yönelik öneriler oluşturulmuştur.