Bilgisayar eğitiminde aktif öğrenmenin öğrenci akademik başarısı, tutumu ve kalıcılığına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Öğrenci: AYLA YILDIRIM

Danışman: DEMET HATİCE ÖZERBAŞ

Özet:

Bu çalışmada, aktif öğrenme yaklaşımı doğrultusunda düzenlenen öğretimin bilgisayar eğitiminde öğrencilerin akademik başarılarına, Grafik ve Animasyon dersine yönelik tutumlarına ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığına etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Bu araştırma, 20072008 öğretim yılı Bolu İli Gerede İlçesi Gerede Kız Teknik Anadolu Meslek ve Meslek Lisesi 11. sınıf öğrencilerinden oluşan 20 denek üzerinde yürütülmüştür. Denekler 10'ar öğrenciden oluşan iki gruba ayrılmış ve gruplardan biri kontrol grubu olarak geleneksel öğrenme ortamında Grafik ve Animasyon dersini öğrenmişlerdir. Diğer grupta deney grubu olarak aktif öğrenme ortamında Grafik ve Animasyon dersini öğrenmişlerdir. Hem kontrol grubuna hem de deney grubuna eğitimden önce Başarı Testi, Grafik ve Animasyon Dersine yönelik Tutum ölçeği uygulanmıştır. Aynı işlemler eğitimden sonra tekrarlanmıştır ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığını belirlemek için ise başarı testi sontestin uygulamasından bir hafta sonra yeniden uygulanmıştır. Yapılan puanlamaların sonuçları Mann Whitney U-testi ve Wilcoxon Eşleştirilmiş Çiftler testi ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak başarı testi sontest puanları açısından, aktif öğrenmenin uygulandığı deney grubu başarı sontest puanlarının sıra toplamları bakımından yüksek olmasına karşın deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunamamıştır[U=118.00, p>.05]. Bu sonuç aktif öğrenme ortamlarının bilgisayar eğitiminde anlamlı düzeyde etkili olmadığını göstermektedir. Aktif öğrenme ortamlarının öğrencilerin tutumları üzerinde anlamlı bir fark yarattığı tespit edilmiştir [U=50.00, p<.05]. Tutum ölçeği sontest puanları açısından, aktif öğrenmenin kullanıldığı öğretimin Grafik ve Animasyon dersine yönelik tutum üzerinde, öğretmen merkezli geleneksel öğretime göre daha etkili olduğu söylenebilir. Deney ve kontrol grupları öğrenilen bilgilerin kalıcılığı açısından incelendiğinde ise deney grubunda bulunan öğrencilerin kalıcılık puanlarının kontrol grubunda bulunan öğrencilerin kalıcılık puanlarından farklı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.