OKUL ÖNCESİ EĞİTİMCİLERİNİN MATEMATİK EĞİTİMİNE İLİŞKİN PEDAGOJİK ALAN BİLGİ DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YUSUF ARGIN

Danışman: Hacer Elif Dağlıoğlu

Özet:

Bu araştırmada okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan eğitimcilerin matematiğe ilişkin

pedagojik alan bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.

Araştırma tarama niteliğinde betimsel bir çalışma olup çalışma grubunu Elazığ il merkezinde

bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı resmi ve özel anaokulları ve anasınıfları ile

Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na (AÇSHB) bağlı kreş ve gündüz bakım

evlerinde çalışan 153 eğitimci oluşturmaktadır. Yapılan araştırmada Öğretmen Bilgi Formu

ve Smith (1998) tarafından geliştirilip Aksu ve Kul (2017) tarafından Türkçe’ye uyarlaması

yapılan “Okul Öncesi Matematiğinde Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği” kullanılmıştır.

Araştırmada verilerinin çözümlenmesi sürecinde SPSS 23.00 ve Excel paket programları

kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda çalışma grubunu oluşturan eğitimcilerin genel

olarak pedagojik alan bilgi düzeylerinin düşük olduğu ve alt boyutlar açısından bakıldığında

sayı algısı, örüntü ve uzamsal algıya ilişkin pedagojik alan bilgi düzeylerinin düşük;

sıralama, şekil algısı ve karşılaştırma alt boyutlarına ilişkin pedagojik alan bilgi düzeylerinin

ise yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin sayı algısı alt boyutunda 23-40 yaş arası

eğitimcilerin; karşılaşrtırma alt boyutunda ise 23-50 yaş aralığındaki eğitimcilerin diğer yaş

aralığındaki eğitimcilere göre pedagojik alan bilgilerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir.

Bununla birlikte eğitimcilerin medeni durumlarına göre matematiğe ilişkin pedagojik alan

bilgi düzeylerinde sadece sayı algısı alt boyutunda evli eğitimcilerin lehine anlamlı farklık

olduğu bulunmuştur. Eğitimcilerin öğrenim düzeyleri ile matematiğe ilişkin pedagojik alan

bilgi düzeyleri arasında doğrusal bir ilişki olduğu yani, öğrenim düzeyleri arttıkça bilgi

düzeylerinin de arttığı belirlenmiştir. Ancak öğretmenlik deneyimi açısından veriler

incelendiğinde, eğitimcilerin sadece örüntü alt boyutunda 6-10 yıl deneyime sahip

vi

eğitimcilerin 0-5 yıl deneyime sahip olanlardan daha yüksek pedagojik alan bilgisine sahip

olduğu ortaya çıkmıştır. Eğitimcilerin çalıştıkları yaş gruplarına göre matematiğe ilişkin

pedagojik alan bilgi düzeyleri incelendiğinde örüntü alt boyutunda 36-66 aylık ve

karşılaştırma alt boyutunda 48-66 aylık çocuklarla çalışan eğitimcilerin pedagojik alan bilgi

düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenirken eğitimcilerin bulundukları kurumlarda

çalışma sürelerinin matematiğe ilişkin pedagojik alan bilgi düzeylerinde anlamlı farklılık

yaratmadığı bulunmuştur. Eğitimcilerin çalıştıkları okul türlerine göre matematiğe ilişkin

pedagojik alan bilgi düzeyleri incelendiğinde AÇSHB‘ye bağlı kreş ve gündüz bakım

evlerinde çalışan eğitimcilerin pedagojik alan bilgi düzeylerinin MEB’e bağlı resmi ve özel

kurum ve sınıflarda çalışanlardan anlamlı derecede düşük olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Okul öncesi matematik, pedagojik alan bilgisi, eğitimci