Biyoloji öğretiminde hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyallerinin başarı, kalıcılık ve bilgisayara yönelik tutuma etkisi (dolaşım ve sindirim sistemi örneği)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Semra Öz

Danışman: TAHİR ATICI

Özet:

Eğitim öğretim sürecinde etkili ve kalıcı öğrenmeler için, araştırmacılar ve eğitimciler teknolojideki hızlı gelişmeler kadar hızlı arayışlara itilmektedir. Bu yüzden teknolojinin en önemli araçlardan biri olan bilgisayarların öğretimde yer alması da kaçınılmaz olmuştur. Bu araştırmada, araştırmacı tarafından insanda dolaşım ve sindirim sistemi konularına uygun olarak hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyallerinin öğretmen ve öğrenci kullanımı sonucunda öğrencilerin biyoloji dersine karşı başarılarına ve kalıcılığına aynı zamanda bilgisayara karşı tutumlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın deneysel çalışması, 2011-2012 eğitim-öğretim yılının I. döneminde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, Adana ilindeki bir Anadolu Lisesinin 12-A,12-B,12-E ve 12-F sınıfı öğrencilerinden oluşan toplam 120 kişilik bir gruba uygulanmıştır. Başarı düzeyleri birbirlerine yakın seviyede olan bu öğrenciler deney ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna CS14 Flash programı ile hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyali uygulanırken, kontrol grubuna ise anlatım yöntemi ile öğretim yapılmıştır. Araştırmada veriler toplanırken tüm öğrencilerin, akademik başarılarını ölçmek için hazırlanan Biyoloji Başarı Testi ile deney grubu öğrencilerinin bilgisayara karşı tutumlarını ölçmek için geliştirilen Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler t testi ile analiz edilmiş ve verilerin değerlendirilmesinde SPSS 18 paket programı kullanılmıştır. Değerlendirme sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre akademik başarılarında ve bilgisayara karşı olan tutumlarında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Öğrenilenlerin kalıcılığı açısından ise deney ve kontrol grubu arasında deney grubu lehine bir fark bulunmuştur. Çalışmanın son aşamasında bilgisayar destekli materyalin kullanılmasına bağlı olarak önerilere yer verilmiştir. Bu çalışmanın özellikle biyolojinin farklı konularında bilgisayar destekli materyal hazırlamak ve bilgisayar destekli eğitim üzerine çalışma yapmak isteyen araştırmacı ve uzmanlara yardımcı olacağına inanılmaktadır.