Anne-babası boşanmış ve boşanmamış ergenlerin algılanan sosyal destek düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: S. DİDEM AKDOĞAN

Danışman: MEHMET GÜVEN

Özet:

Bu araştırma anne-babası boşanmış ve boşanmamış ergenlerin algıladıkları sosyal desteği çeşitli değişkenler açısından incelenmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2011-2012 eğitim öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunan MEB?e bağlı toplam yirmi ilköğretim ve ortaöğretim okulunda yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu bu okulların 8.-9.-10. sınıflarında öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 272 kız, 196 erkek olmak üzere toplam 468 ergenden oluşmaktadır. Araştırmada veriler ?Algılanan Sosyal Destek Ölçeği / ASDÖ-R? ve ?Kişisel Bilgi Formu? ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Çift Yönlü Varyans Analizi, t- testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları; algılanan sosyal desteğin anne-babalarının boşanma durumuna göre anlamlı şekilde farklılaşmadığını, kızların erkeklere göre ve 8.sınıfların 9.sınıflara göre ve ayrıca anne-babası boşanmış ve babası çalışan ergenlerin anne-babası boşanmış babası çalışmayanlara göre daha fazla sosyal destek algıladığını göstermektedir. Araştırmada incelenen anne ve baba eğitim düzeyinin ve boşanmış anne-babaya sahip ergenlerin yanında yaşamadığı taraf ile görüşüp görüşmeme, birlikte yaşadığı kişiler, boşanmanın ne kadar süre önce gerçekleştiği, boşanma yaşandığında ergenin yaşı, annenin çalışma durumu, yanında yaşamadığı taraftan maddi destek alma durumu, yanında yaşadığı ve yaşamadığı tarafın yeniden evlenme durumu, kardeş sayısı ve kaçıncı çocuk olduğu değişkenlerinin ergenlerin algıladıkları sosyal desteği anlamlı şekilde farklılaştırmadığı görülmüştür.