Markanın finansal değeri ve üretim işletmelerinde bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Deniz Altay

Danışman: HASAN BAL

Özet:

Çağımızda tüketicilere sunulan rakip ürünler arasında fonksiyonel olarak neredeyse ayırt edilemez benzerliklerin bulunması durumu tüketicileri marka olgusuna yönlendirmiş ve tüketiciler ürünler arasındaki farkı algılamada marka faktörünü ele almaya başlamışlardır. Bu sebeple tüketiciler gözünde değer oluşturmak firmalar için rekabet üstünlüğü sağlamak adına oldukça önemli hale gelmiştir. Bu değeri oluşturabilmek adına hiç kuşkusuz firmaların uygulaması gereken faktörlerden birisi de markanın finansal değerini arttırmaktır. Çalışmanın amacı Ankara ilinde bulunan üretim işletmelerinin marka ve markanın finansal değerini oluşturma çalışmalarına ne derece önem verdiklerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla Ankara ilinde bulunan 197 adet üretim işletmesi çalışmanın örneklemi olarak belirlenmiştir ve çalışmada kullanılan veri toplama tekniği ankettir. Bu bağlamda, 12 ve 21 soruluk olmak üzere toplamda 2 adet anket formu geliştirilmiştir. Ankette yer alan sorular 5'li Likert tekniğine göre ve çoktan seçmeli olarak hazırlanmıştır. Anket sonuçlarının etkili şekilde ortaya çıkarılabilmesi amacıyla; frekans analizi, güvenilirlik analizi ve Ki Kare bağımsızlık testi yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda; işletme büyüklüğü ile markanın varlığı arasında, sektörde markanın bulunduğu konum arasında ve uluslararası pazarlarda elde ettiği marka konumu arasında olumlu bir ilişki olduğu saptanmıştır. Elde edilen diğer sonuçlar ise işletmelerin markanın devamlılığının sürdürme isteği ile müşteri memnuniyetini sağlama isteğinin markanın finansal değeriyle olumlu bir ilişkisinin olmasıdır. Bunun yanı sıra işletmelerin menkul kıymetlere ait değerlerini artırma amacının en önemsiz amaç olduğu tespit edilmiştir.