Öğretmen Adaylarının Sosyo-Ekonomik Durumlarının ve Kişilik Özelliklerinin Motivasyonlarına Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖZDE YÜCE

Danışman: Hüseyin Akkuş

Özet:

Eğitim alanında son zamanlarda sadece öğrencilerin değil, öğretmenlerin de birer özdüzenleme becerisine sahip bireyler olması gerekliliği dikkat çekmektedir. Geleceğin öğretmenleri olan öğretmen adaylarının öğretim yöntemlerini etkili bir şekilde uygulayabilmeleri için gerekli motivasyona sahip olmaları ve özdüzenleme becerilerini kullanmaları önemlidir. Bu nedenle, özdüzenlemeli öğrenmenin bir alt boyutu olan motivasyonu etkileyebileceği düşünülen, sosyo-ekonomik durum, kişilik özellikleri gibi bazı değişkenler açısından incelemenin oldukça değerli olabileceğinden yola çıkılarak gerçekleştirilen bu çalışmada, öğretmen adaylarının sosyo-ekonomik durumları ile kişilik özelliklerinin motivasyonlarını yordayıp yordamadığının tespit edilmesi amaçlandı. Sosyoekonomik duruma ilişkin olarak aile yapısı, aile tutumu, gelir düzeyi, anne ve baba eğitim düzeyleri ele alındı. Önce sosyo-ekonomik durumun motivasyona etkisi, ardından kişilik özelliklerinin sosyo-ekonomik durumdan etkilenebileceği düşünüldüğünden, bu iki değişkenin birlikte motivasyon üzerindeki etkisi araştırıldı. Bu amaçla, öğretmen adaylarının sosyo-ekonomik durumları ve kişilik özelliklerinin motivasyonun bileşenleri olan özyeterlik, hedef yönelimi, yüklemeler ve bilimsel epistemolojik inançlar üzerindeki etkisini yordama gücü hiyerarşik regresyon analizi ile tespit edildi. Çalışma, nicel araştırma desenlerinden biri olan ilişkisel tarama yöntemiyle yürütüldü. Çalışmanın örneklemini Ankara ilindeki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin çeşitli bölümlerinde 2018-2019 öğretim yılında öğrenim gören 712 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan veri toplama araçlarından olan ‘Beş Faktör Kişilik Ölçeği’ öğretmen adaylarının kişilik özelliklerini, Sosyo-ekonomik Durum Formu ise öğretmen adaylarının sosyo-ekonomik durumlarını belirlemede kullanıldı. Öğretmen adaylarının motivasyonlarını belirlemek için ise Genel Özyeterlik Ölçeği, 2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği, Başarı-Başarısızlık Yüklemeleri Ölçeği ve Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği kullanıldı. Gönüllü onam formu alınarak 712 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilen araştırmadan elde edilen verilerle yapılan kontrol değişkenli hiyerarşik regresyon analizi sonucunda; sosyo-ekonomik değişkenlerin motivasyonun bazı bileşenleri üzerinde düşük düzeyde anlamlı etkileri görüldü. Kişilik özellikleri analize dahil edildiğinde ise öğretmen adaylarının motivasyonlarının tüm bileşenleri üzerinde daha yüksek düzeyde anlamlı etkileri olduğu, özellikle motivasyonun özyeterlik ve onu izleyen hedef yönelimi bileşenleri üzerinde oldukça etkili olarak değerlendirilebilecek bulgular tespit edildi. Çalışmadan elde edilen bu bulgulara göre; öğretmen adaylarının kişilik özelliklerinin ve kişiliklerinin şekillendiği yetişme ortamının onların motivasyonları üzerindeki etkisine ilişkin yararlı bilgiler sağlayacağı düşünülmektedir.