Ortaöğretim 9. sınıf 2011 Türk edebiyatı dersi öğretim programının cıpp modeline göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türk Dili Ve Edebiyatı Öğretmenliği Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FEYZULLAH ÇİFTCİ

Danışman: Yaşar Aydemir

Özet:

Türk Edebiyatının bir ders olmaktan öte bir öneme sahip olduğu bir gerçektir. Bu nedenle 9. Sınıf 2011 Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı üzerine CIPP (Bağlam, Girdi, Süreç, Ürün) modelini kullanarak bir değerlendirme çalışması yapılmıştır. Program değerlendirmeye yönelik araştırmalar; ele alınan öğretim programının eksiklerinin görülmesi, iyileştirilmesini ya da doğru uygulanmasını sağlamak amacıyla yürütülür. Ayrıca bu çalışmalar; bir faaliyetin, uygulamanın ya da programın nasıl iyileştirilebileceğine dair bakış açısı oluşturmaktan, programın etkili bir biçimde uygulanması sonucunda hedeflenen ve ulaşılan verimlilikle ilgili somut bulgular sağlamaya varıncaya kadar çok geniş yelpazede görülebilecek amaçlara hizmet eder. Türk Edebiyatı öğretim programı üzerinde daha önce bu neviden kapsamlı bir değerlendirme yapılmadığı görüldüğü için böyle bir çalışmanın yapılmasına gerek duyulmuştur. Çalışmada belirlenen alt problemler ile ilgili Türk Edebiyatı öğretim programının verimliliği hususunda öğretmen ve öğrencilerin algı düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Geçerlilik ve güvenilirliği kanıtlanmış yöntemlerle hazırlanan ölçekler 2014-2015 Eğitim-Öğretim Yılı bahar döneminde Ankara’nın merkez ilçelerinden olan Çankaya, Keçiören ve Yenimahalle’deki Anadolu Lisesi, Fen Lisesi ile Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinden seçilen öğretmen ve öğrenciler üzerinde uygulanmıştır. Öğretmen ve öğrencilere uygulanan CIPP modeli ölçeğine ait alt problemlerden ayrı ayrı

ii

elde edilen değerlendirme düzeylerine yönelik betimsel istatistikler incelenmiştir. Her alt problem için öğretmen ve öğrencilerin CIPP modeli ile değerlendirme ölçeğinin alt faktörlerindeki değerlendirme düzeyleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığı Mann-Whitney U Testi ile analiz edilmiş, değerlendirme ve analiz sonuçları da kullanılarak yorumlanmış, algı oranı ortalamaları arasında anlamlı fark olup olmadığı tespit edilmiştir. Bu farkın, oranının büyüklüğüne bakılmaksızın, sebebi belirlenmiş, ortaya çıkan farkı yorumlamaya ve değerlendirme sonuçlarından hareketle de 9. Sınıf Türk Edebiyatı dersi öğretim programı hakkında öneriler ortaya konmuştur.

Anahtar Kelimeler : CIPP Modeli, Bağlam- Girdi- Süreç- Ürün Modeli, Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi, 9. Sınıf Türk Edebiyatı,