48-66 aylık çocuklarda dil gelişimi ve sosyal beceri ile ilişkili değişkenlerin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE SELCEN ASLAN

Danışman: Hatice Bekir

Özet:

Bu araştırma, mobil ve bağımsız anaokuluna devam eden 48-66 aylık çocukların alıcı ve ifade edici dil beceri ve kişiler arası, sözel açıklama ve dinleme beceri düzeyleri ile ilişkili değişkenlerin araştırılması amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara ili Mamak Belediyesi’ne bağlı mobil anaokuluna devam eden 48-66 aylık 42 çocuk ile Mamak ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız bir anaokuluna devam eden 48-66 aylık 42 çocuk olmak üzere toplam 84 çocuk oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırmada çocukların demografik özelliklerini belirleyebilmek için araştırmacı tarafından geliştirilen, “Kişisel Bilgi Soruları”; çocukların dil gelişimi ölçmek için “Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi (TİFALDİ), sosyal becerileri ölçebilmek için ise “Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (SBDÖ)” nin Kişiler Arası, Sözel Açıklama ve Dinleme Becerileri alt boyutları kullanılmıştır. Çalışma grubundan toplanan veriler SPSS-21 paket programında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda cinsiyet, cinsiyet*okul türü ortak etkisinin alıcı dil beceri düzeyi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu, cinsiyet, okul türünün ise ifade edici dil beceri düzeyi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu, yaş, kardeşi olma durumu, okul öncesi eğitime devam etme süresi, okul türü ve ortak etkilerinin alıcı ve ifade edici dil beceri düzeyi

üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu, cinsiyete ve yaşa göre okul türünün kişiler arası, sözel açıklama ve dinleme beceri düzeyi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu, kardeşi olma durumuna göre okul türünün sözel açıklama ve dinleme beceri düzeyi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu, okul öncesi eğitime devam etme süresine göre ise okul türünün dinleme beceri düzeyi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Dil gelişimi, sosyal beceri, mobil anaokulu, okul öncesi eğitim