Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Apturahman BEKTAŞ
Danışman: KEMAL ERŞAN
Özet:Son yıllarda Ülkemizde düzenli olarak yıllara göre artan bir araç imalatı olmaktadır. Ülkemizin AB sürecinde hızla atmış olduğu adımların en önemli ayaklarından biri de teknik mevzuatlara uyum sağlamaktır. Bu çalışmalarının bir kısmı da otomotiv sektörüne ait teknik mevzuatın uyumlu hale getirilmesi çalışmalarıdır. 06.03.1995 Tarihinde imzalanan Gümrük birliği anlaşmasından sonra başlayan çalışmalar 2000'li yıllarda hızlı bir şekilde milli mevzuat haline dönüşmeye başlamıştır. Günümüzde Türkiye'de araç imalatı ve/veya ithalatı sonucu araçların trafiğe tescil edilebilmesi için 2007/46/AT ile değişik 70/156/AT (motorlu araçlar ve römorkları tip onayı yönetmeliği ) çerçeve yönetmeliğin şartlarını yerine getirmesi gerekmektedir. Bu yönetmeliği Karayolunda kullanılmak üzere tasarımlanmış ve bir veya birkaç aşamada imal edilmiş araçlar ve bu araçlarda kullanılmak üzere tasarımlanmış ve imal edilmiş sistemler, aksamlar ve ayrı teknik ünitelerin tip onayını kapsayan bir yönetmelik olarak da açıklayabilinir. Bu çalışmamızda; bu yönetmelik kapsamında M1(otomobil) sınıfı bir elektrikli aracın Trafik tescil işleminin yapılabilmesi için gerekli olan testleri, testlerin yapılış şeklini, test sonuçlarının hangi kriterleri sağlaması gerektiğini ve onay süreci için gerekli prosedürleri tanımlanmıştır. M1(otomobil) sınıfı bir elektrikli aracın Türkiye'de satışının yapılabilmesi için 36 adet yönetmelik bulunmaktadır. Bu yönetmeliklerin tamamından başarılı sonuç almış taşıtlar, 2007/46/AT yönetmeliği kapsamında komple araç tip onay işlemine tabi tutulurlar. Bu yönetmeliğin şartlarını da başarılı bir şekilde tamamlamış olan taşıtlar gerekli prosedürleri tamamlamış olurlar. Bu çalışmanın sonucunda Türkiye'de M1(otomobil) sınıfı bir elektrikli aracın imalatını düşünen firmalara yol gösterecek genel teknik çerçeve sınırları belirlenmiştir. Belirlenen bu yönetmelikler çerçevesinde Türkiye'deki otomotiv sektörünün gelişimi için gerekli olan teknik altyapı, donanımlı iş gücü ve laboratuarların neler olması gerektiği de belirtilmektedir.