Okuma yazmaya hazırbulunuşluğu belirleme aracının geliştirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURAK DELİCAN

Danışman: Seyit Ateş

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı ilkokula yeni başlayan birinci sınıf öğrencilerinin okuryazarlık

gelişimlerini belirlemeye yönelik bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Bu amaçla Okuma

Yazmaya Hazırbulunuşluğu Belirleme Aracı (OHBA) oluşturulmuş ve aracın geçerlik ve

güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Buna ek olarak araçtan elde edilen veriler cinsiyet, okul

öncesi eğitim durumu, sosyo-ekonomik düzey ve okula başlama yaşı değişkenleri açısından

incelenmiştir. Araştırmanın örnekleminde 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Sivas ilinde

bulunan, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullardaki 60 – 84 ay yaş aralığında olan 781

birinci sınıf öğrencisi yer almaktadır. Örneklemde yer alan öğrencilerin 397’si kız, 384’ü

erkektir; 311’i okul öncesi eğitim almış, 470’i okul öncesi eğitim almamıştır; %39,1’i düşük,

%26,8’i orta ve %34,2’si yüksek sosyo-ekonomik düzeyde bulunmaktadır. Araştırma, ölçek

geliştirme mahiyetinde tarama modelinde planlanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinin

aşamaları doğrultusunda ilk olarak, ilgili alan yazın ve örnek çalışmalar dikkate alınarak

araçta yer alabilecek alt testlerin neler olabileceği belirlenmiş ve uzman görüşüne

sunulmuştur. Uzman görüşünden elde edilen sonuçlar doğrultusunda alt testlerde yeni bir

düzenleme yapılmış ve madde havuzu oluşturulmuştur. Bu süreçte ilgili alan yazın

doğrultusunda her bir alt teste ilişkin tanımlar ve göstergeler belirlenmiş, her bir göstergeyi

karşılayacak şekilde maddeler yazılmıştır. Maddeler yazıldıktan sonra tekrar uzman

vii

görüşüne sunulmuş ve uzman görüşleri doğrultusunda maddelerde düzenlemeler ve

düzeltmeler yapılmıştır. İlgili alan yazın, örnek çalışmalar ve uzman görüşleri doğrultusunda

Okuma Yazmaya Hazırbulunuşluğu Belirleme Aracı (OHBA) oluşturulmuştur.

Araştırmanın ön uygulama süreci iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada deneme

uygulaması yapılmış, ikinci aşamada 64 öğrenci ile ön uygulama gerçekleştirilmiştir.

Deneme uygulamasında elde edilen veriler üzerinde herhangi bir çalışma yapılmamış, aracın

işleyiş düzenine ilişkin gözlemler yapılmıştır. Ön uygulama grubundan elde edilen veriler

üzerinde ise madde analizi yapılmış ve test istatistikleri belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlar ve

uzman görüşleri doğrultusunda “Okuma Yazmaya Hazırbulunuşluğu Belirleme Aracının

(OHBA) esas uygulamaya girecek alt testleri şu şekilde olmuştur; Temel Görsel Algı (TGA)

Testi (32 madde), Dinleme, İzleme ve Anlama (DİA) Testi (28 madde), Görsel Okuma ve

Anlama (GOA) Testi (33 madde), Sesbilgisel Farkındalık (SF) Testi (125 madde), Yazı

Farkındalığı (YF) Testi (24 madde) ve Temel Yazma Becerileri (TYB) Testi (27 madde).

Okuma Yazmaya Hazırbulunuşluğu Belirleme Aracının esas uygulamaya girecek nihai

formunda toplam 269 madde yer almıştır. Aracın işleyiş düzenini sağlamak için “Uygulayıcı

Formu” ve “Uygulama Formu” oluşturulmuş ve her bir alt testte takip edilecek adımlar ve

yönergeler ifade edilmiştir. Her alt testin Uygulama Formunun hangi sayfası ile ilişkili

olduğu Uygulayıcı Formlarında belirtilmiştir. Öğrencilerden gelen cevapları kaydetmek

üzere her bir madde için doldurulacak puanlama tablosu ilgili testlere yerleştirilmiştir. Esas

uygulamada, Okuma Yazmaya Hazırbulunuşluğu Belirleme Aracı (OHBA), Sınıf Eğitimi

lisans programına kayıtlı 3. Sınıf öğrencilerinden belirlenen ve eğitim verilen 15 kişilik

uygulayıcı grubu ve iki araştırmacı tarafından örneklemede yer alan 800 öğrenciye birebir

olarak uygulanmıştır. 781 öğrenciden elde edilen veriler üzerinde geçerlik, güvenirlik ve

madde analizi çalışmaları yapılmıştır. İstatistiki analizlerin sonuçları şu şekildedir; TGA testi

4 boyut altında toplanan 17; Dinleme, İzleme ve Anlama Testi tek faktör atında toplanan 20;

Görsel Okuma ve Anlama Testi 3 faktör altında toplanan 15; Sesbilgisel Farkındalık Testi 8

faktör altında toplanan 55; Yazı Farkındalığı Testi 2 faktör altında toplanan 15; Temel

Yazma Becerileri Testi 2 faktör altında toplanan 16 madde ile geçerli ve güvenilir ölçümler

yapabilmektedir. Cinsiyet açsından TGA testinden alınan puanların kız öğrenciler lehine

anlamlı olarak farklılaştığı belirlenmiştir. Dinleme, İzleme ve Anlama, Görsel Okuma ve

Anlama, Sesbilgisel Farkındalık, Yazı Farkındalığı ve Temel Yazma Becerileri Testlerinden

elde edilen puanlarda ise cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Okul

öncesi eğitim açısından tüm alt testlerde okul öncesi eğitim alanların lehine anmalı bir

farklılık olduğu tespit edilmiştir. Sosyo-ekonomik düzey açısından, TGA ve Görsel Okuma

ve Anlama Testlerinden elde edilen puanlara göre orta ve yüksek sosyo-ekonomik

düzeylerden gelen öğrencilerin düşük sosyo-ekonomik düzeyden gelen öğrencilerden daha

başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Dinleme, İzleme ve Anlama, Sesbilgisel

Farkındalık, Yazı Farkındalığı ve Temel Yazma Becerileri Testlerinden elde edilen

puanlarda ise yüksek sosyo-ekonomik düzeyden gelenlerin orta ve düşük sosyo-ekonomik

düzeylerden gelenlerden, orta sosyo-ekonomik düzeyden gelenlerin ise düşük sosyoekonomik

düzeyden gelenlerden daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Okula

başlama yaşı değişkeni açısından ise tüm alt testlerden alınan puanlar arasında anlamı bir

farklılaşma olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : erken okuryazarlık, okuma yazmaya hazırbulunuşluk, okuryazarlık

gelişimi, belirleme aracı