Ortaokul Öğrencilerinin AVM’leri Tercih Etme Nedenleri Ve Satın Alma Davranışları Üzerine Etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ev Ekonomisi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL KARATAŞ

Danışman: Hacer Tor

Özet:

“Üretilen mal ve hizmetlerin; gereksinim ve isteklerini karşılamaları amacıyla insanlar

tarafından kullanılması” olarak ifade edilen tüketim insanlık tarihiyle birlikte ortaya

çıkmıştır. İnsanların tüketim alışkanlıkları ve tüketim süreçlerinde ortaya çıkan değişimler

sonucunda özellikle büyük kentlerde alışveriş mekânları ön plana çıkmıştır. Ortaokul

öğrencilerinin, ergenliğin ilk yıllarında oluşu, tüketim davranışlarının yeni şekillenmesine

neden olmaktadır. Tüketim kalıplarının ve davranışların şekillenme sürecinde, en fazla

etkilendikleri dönem 11-14 yaş arasını kapsamaktadır. Bu yaş grubundaki gençler, etkileme

ve etkilenme durumları açısından geleceğin tüketicisi olarak önemli bir potansiyel teşkil

etmektedir. Bu çalışma; ortaokul öğrencilerinin, AVM’leri tercih etme nedenleri ve satın

alma davranışları üzerine etkilerinin belirlenmesi amacıyla 10 farklı ortaokulda öğrenim

gören 992 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak iki bölümden

oluşan anket formu hazırlanmıştır. Anketin formunun birinci bölümünde; öğrencilerin

demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 8 soru; ikinci bölümünde ise öğrencilerin AVM

tercihlerini belirlemeye yönelik 74 soru bulunmaktadır. Elde edilen veriler SPSS programı

kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcıların büyük çoğunluğunun, Market zincirlerinden ve

AVM’lerden alışveriş yaptıkları AVM’lere alışveriş, gezmek ve eğlence için gittikleri; alışveriş yaparken de genellikle kıyafet, ayakkabı, teknoloji ve spor ürün mağazaları ile

eğlence mekânlarını tercih ettikleri; AVM’lere giderken anne, baba ve kardeşleriyle birlikte

gittikleri, AVM’lere gidildiğinde 1,5 saat ve daha fazla vakit geçirdikleri, haftada bir kez

AVM’lere gittikleri ve genellikle hafta sonu gündüz gitmeyi tercih ettikleri belirlenmiştir.

Erkek katılımcıların, AVM’lerdeki kapalı mekânlar ve ışık sisteminden rahatsız olduğu,

AVM’lerin mahalle bakkallarının satışlarını olumsuz etkilediği, AVM’lerin genelde basık

ve havasız ortamlar olduğu ve AVM’lerin temiz hava ve doğal çevre alanlarına gitmeyi

engellediği görüşünde oldukları belirlenmiştir. Kız katılımcıların; AVM’leri aranan

mağazaların kolay bulunması, fast food yemek için mekânlarının olması, restoranların

kafelerin ve geniş yemek seçeneklerinin olması, sinemanın bulunması, ibadet edilebilecek

bir mekânın varlığı, AVM’nin büyük, temiz ve güvenli olması ile AVM’lerdeki satış

elemanlarının olumlu davranışları nedeniyle daha çok tercih ettikleri belirlenmiştir.

Katılımcıların yaşları büyüdükçe; AVM’leri tercih ederken aranan mağazaların kolay

bulunması, ışıklandırmasının iyi olması, fast food yemek için mekânların olması,

restoranların kafelerin ve geniş yemek seçeneklerinin bulunması, sinemanın bulunmasının

yanı sıra; paten kaymak ve diğer oyunlar için uygun alanların bulunması, imza günler inin

gerçekleştiriliyor olması, müşteri servislerinin olması, ücretsiz dinlenme alanlarının

bulunmasını dikkate aldıkları belirlenmiştir. Sınıf seviyeleri artıkça AVM’lerde

ışıklandırmanın iyi olması, süpermarket bulunması, imza günlerinin gerçekleştiriliyor

olması, ücretsiz dinlenme alanlarının ve ibadet edilebilecek bir mekânın bulunmasının daha

fazla tercih sebebi olduğu saptanmıştır. Ortaokul öğrencilerinin AVM’leri tercih etme

nedenleri ve satın alma davranışlarında, ailelerinin gelir seviyesinin, genellikle etkili

olmadığı belirlenmiştir. Ebevynlerin eğitim durumları yükseldikçe AVM’lerde otopark

olmasının AVM tercihinde önemli olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : AVM, çocuk tüketiciler, satın alma davranışı, tüketim tercihleri