Yaratıcı Dramanın İngilizce Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Becerilerine ve Üstbilişsel Farkındalıklarına Etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Seçil Horasan Doğan

Danışman: PAŞA TEVFİK CEPHE

Özet:

Öğretmen adaylarının oyunculuk becerilerini artırma üzerine olan araştırmaların çoğunun altında yatan ana sav öğretmenliğin bir sahne sanatı olduğudur. Bir çok çalışma, kendi süreçleriyle, oyunculuk becerileriyle, ve öğretmenlik anlayışlarıyla ilgili farkındalıklarının artması için öğretmen adaylarının oyunculuk becerilerinin geliştirilmesi gerektiğini tartışmaktadır. Bu sebeple, bu doktora tez çalışması üç konuya değinmektedir: yaratıcı dramanın İngilizce öğremeni adaylarının üstbilişsel farkındalıklarına, öğretmenlik becerilerine, ve bu ikisiyle ilgili algılarına etkisi. İngilizce Öğretmenliğinde okuyan 15 son sınıf öğretmen adayı 30 saatlik drama çalıştayına katılmıştır. Bu çalıştay öncesinde gerçek bir sınıf ortamında bir ders anlatımları gözlemlenmiş, kaydedilmiş, ve devamında uyarıcılı hatırlatma görüşmesi yapılmıştır. Bu öğretmenlik denemesi ve görüşmeler sonunda ise üstbilişsel farkındalıklarını ölçmek üzere bir envanter uygulanmıştır. Tüm katılımcıların ilk ders gözlemleri tamalandıktan sonra çalıştay başlamış ve yaklaşık iki ay sürmüştür. Drama çalıştayı boyunca, bir çok odak grup görüşmesi yapılmış ve katılımcılar her atölye sonrası yansıtıcı günlük tutmuşlardır. Çalıştay sonrasında baştaki süreç tekrar edilmiş ve her katılımcının ikinci öğretmenlik denemesi gözlemlenmiş, kaydedilmiş ve uyarıcılı hatırlatma görüşmesi yapılarak envanter uygulanmıştır. Nicel veriler için SPSS analiz programında t-test kullanırken nitel veriler MAXQDA programında içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Nicel ve nitel karışık analizi sonucunda üstbilişsel farkındalıklarında gelişme olduğu görülmüştür. Bu da öğretmenlikte kendi ile ilgili kavramlarda ve öğretmen özerkliğinde önemli bir anlayış ortaya koymaktadır. Sonuçlar ayrıca öğretmenlik becerilerinin de farklı katılımcılarda farklı beceriler için farklı seviyelerde gelişme olduğunu göstermektedir. Bu öğretmenlik becerilerinin oyunculuk becerileri olarak sunulmuş olması İngilizce Öğretmenliği programlarındaki drama derslerinin gözden geçirilmesi için önemli bulgular ortaya çıkarmıştır. Son olarak, katılımcıların algıları sadece dramanın ciddi anlamda katkılarını olduğunu vurgulamakla kalmamış, aynı zamanda onların kişisel ve profesyonel kimliklerini keşfetmelerine de yardımcı olmuştur. Öğretmenlik denemelerinin kaydedilip izlenmesi, grupla yapılan tartışmalar, ve uygulamaya dayalı uyarlamalar da İngilizce öğretmen adayı yetiştirmede önemli etmenler olarak dikkat çekmiştir. Çalışmanın sonuçları genel anlamda İngilizce öğretmeni adayları yetiştiren programların özellikle metod dersleri için bir eylem çağrısı yapacak niteliktedir.