Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYÇA YAĞAN
Danışman: Mahmut Selvi
Özet:
Bu çalışmanın amacı, ortaokul fen bilimleri öğretmenlerinin fen okuryazarlık düzeyleri ve
fen okuryazarlığına ilişkin özyeterlik algı düzeyleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.
Araştırmada, öğretmenlerin var olan fen okuryazarlık seviyeleri tespit edileceğinden
Tarama Modeli kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde
bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev yapan 133 fen bilimleri
öğretmeni ile yapılmıştır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak, “Fen ve
Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin Özyeterlik Algısı Ölçeği”, “Temel Fen ve Teknoloji
Okuryazarlık Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde
istatistik paket programından yararlanılmıştır. Fen okuryazarlığı test puanları ile özyeterlik
algıları arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki bulunmuştur (r = 0,116). Ancak
bulunan bu ilişki anlamlı değildir (p>,05).Ayrıca kişisel bilgi formundan fen bilimleri
öğretmenlerinin cinsiyet, eğitim düzeyi, mezun olunan bölüm, hizmet süresi, bilimsel dergi
takibi ile ilgili verileri toplanmıştır. Bilgi formundaki bu değişkenler ile fen okuryazarlığı
ve fen okuryazarlığına ilişkin özyeterlik algıları arasındaki ilişkinin anlamlı olup olmadığı
incelenmiştir. Araştırmada fen okuryazarlık test puanları ile fen bilimleri öğretmenlerinin
eğitim düzeyi değişkeni arasındaki ilişki anlamlı bulunmuştur. Fen bilimleri
öğretmenlerinin, fen okuryazarlığına ilişkin özyeterlik algıları ile cinsiyet, eğitim düzeyi,
mezun olunan bölüm, hizmet süresi ve bilimsel dergi takibi değişkenleri arasında anlamlı
ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Fen Okuryazarlığı, Özyeterlik, Fen Bilimleri Öğretmenleri