FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN FEN OKURYAZARLIĞI VE ÖZYETERLİK ALGILARININ KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYÇA YAĞAN

Danışman: Mahmut Selvi

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ortaokul fen bilimleri öğretmenlerinin fen okuryazarlık düzeyleri ve

fen okuryazarlığına ilişkin özyeterlik algı düzeyleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.

Araştırmada, öğretmenlerin var olan fen okuryazarlık seviyeleri tespit edileceğinden

Tarama Modeli kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde

bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev yapan 133 fen bilimleri

öğretmeni ile yapılmıştır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak, “Fen ve

Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin Özyeterlik Algısı Ölçeği”, “Temel Fen ve Teknoloji

Okuryazarlık Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde

istatistik paket programından yararlanılmıştır. Fen okuryazarlığı test puanları ile özyeterlik

algıları arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki bulunmuştur (r = 0,116). Ancak

bulunan bu ilişki anlamlı değildir (p>,05).Ayrıca kişisel bilgi formundan fen bilimleri

öğretmenlerinin cinsiyet, eğitim düzeyi, mezun olunan bölüm, hizmet süresi, bilimsel dergi

takibi ile ilgili verileri toplanmıştır. Bilgi formundaki bu değişkenler ile fen okuryazarlığı

ve fen okuryazarlığına ilişkin özyeterlik algıları arasındaki ilişkinin anlamlı olup olmadığı

incelenmiştir. Araştırmada fen okuryazarlık test puanları ile fen bilimleri öğretmenlerinin

eğitim düzeyi değişkeni arasındaki ilişki anlamlı bulunmuştur. Fen bilimleri

öğretmenlerinin, fen okuryazarlığına ilişkin özyeterlik algıları ile cinsiyet, eğitim düzeyi,

mezun olunan bölüm, hizmet süresi ve bilimsel dergi takibi değişkenleri arasında anlamlı

ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Fen Okuryazarlığı, Özyeterlik, Fen Bilimleri Öğretmenleri