Ortaöğretim 10.sınıf öğrencilerinin basınç ve kaldırma kuvveti ünitesine bilişsel hazır bulunuşluk düzeylerini tespit edecek ölçme aracı geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: NACİYE DİNÇER

Danışman: SELMA MOĞOL

Özet:

Bu araştırma ile ortaöğretimin 10. sınıfında okuyan öğrencilerin fizik dersindeki Basınç ve Kaldırma Kuvveti ünitesine yönelik hazır bulunuşluk seviyelerini belirleyecek bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır. Bu sayede lise fizik öğretmenlerine, Basınç ve Kaldırma Kuvveti ünitesinin öğretimine başlamadan önce, öğrencilerin hazır bulunuşluk seviyelerine göre plan yapma ve etkili bir öğretim yapma imkânı sağlanmış olacaktır. Çalışmaya, ortaöğretim 10. sınıftan önceki sınıfların fizik müfredatları incelenerek başlanmıştır. 10. sınıfın kazanımlarına alt yapı oluşturacak kazanımlara uygun, çoktan seçmeli bir test geliştirilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen testin kapsam geçerliği için, uzmanların görüşüne başvurulmuştur. Bu görüşler doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılarak 36 maddelik test ön deneme için hazır hale getirilmiştir. Ön deneme grubuna uygulanan 36 maddeden oluşan testin her maddesinin ayırt edicilik indeksi ve güçlük derecesi hesaplanarak uygun olmayan maddeler çıkarılmış veya düzeltilmiştir. Bu işlemden sonra 30 madde olarak elde edilen test, toplam 518 öğrenciden oluşan 5 ayrı lisenin 10. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Elde edilen yeni veriler kullanılarak maddelerin ayırt edicilik indeksleri ve güçlük dereceleri tekrar hesaplanmış ve uygun olmayan her hangi maddeye rastlanmamıştır. Geliştirilen ölçeğin güvenirlik katsayısı ,818 ile ,900 arasında bulunmuştur. Bu sonuçlara göre; testin güvenilir ve kullanışlı bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır