Cfrp Fan Tipi Ankrajlı Şeritlerin Çarpışma Yükü Etkisindeki Davranışının Deneysel Olarak İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayfer Karaalp

Danışman: ÖZGÜR ANIL

Özet:

Betonarme yapı sistemleri incelendiğinde kolon, kiriş ve döşemeden oluşan3 ana temel taşıyıcı sisteme sahip oldukları görülür. Bu elemanlar çeşitli nedenlerden dolayı statik ve dinamik yüklemelere maruz kalabilirler. Ani dinamik yüklemelerde bunlardan biridir ve taşıyıcı sistem elemanlarına hasar verebilir. Yaygın olarak günlük hayatımızda karayolu veya denizyolu için yapılan köprülerin ayaklarına araçların çarpması sonucu ortaya çıkan ani çarpma etkileri, patlamalar etkisiyle ortaya çıkan hava şoku profilleri örnek olarak verilebilir. Literatürde yapılan çalışmalar incelendiğinde bu önemli mühendislik probleminin bir çok açıdan çeşitli yöntemlerle incelendiği görülmektedir. Yapılan deneysel çalışmalarda, kirişlerin etkisi altında kaldıkları ani çarpışma yüklemesinin modellenebilmesi için yaygın olarak serbest ağırlık düşürme test düzeneği seçildiği görülür. Deneysel çalışmamızda da bu düzenekle modelleme yapılıp, betonarme deney elemanlarımız olarak seçilen kirişlere ani çarpışma yüklemesi uygulanmıştır. Çalışmamızda kesitleri dikdörtgen olan toplam 15 adet kiriş incelenmiştir. Güçlendirme sonucu ortaya çıkan verilerin gözlendiği deneylerde seçilen ana değişkenler; CFRP şeritlerin yapıştırma boyu, ankraj kullanılıp kullanılmaması, ankraj türü ve ankraj sayısıdır. Kirişlere çarpışma yüklemesinin uygulanması için 9 kg ağırlığındaki çekiç 750 mm yükseklikten düşürülmüştür. Deneysel çalışma sırasında kiriş üzerinden, orta noktasından ve çekiç üzerinden deneysel veriler kaydedilmiştir. Elde edilen veriler ise dinamik bir veri toplama sistemi aracılığı ile bilgisayara aktarılmıştır ve sonra düzenlenip yorumlanmıştır. Deney sırasında kirişlerin değişkenlere göre davranışları, ivme-zaman ve deplasmanzaman grafikleri incelenmiş ve bunlara bağlı olarak yük-deplasman grafikleri çizilerek çarpışma sonrası deney elemanları tarafından yutulan çarpışma enerjileri hesaplanıp yorumlanmıştır. Deneysel çalışma sonucunda CFRP ile güçlendirilmiş kirişler fan tipi, mekanik veya ankrajsız uygulamalar sonucu ani dinamik çarpışma etkisi altında incelenmiş ve bu konuda önemli deneysel bulgulara ulaşılmıştır