Web üzerinden erişilebilir kaynaştırma öğrencilerine yönelik etkinliklerin sınıf öğretmenleri tarafından kullanılma durumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: KÜBRANUR KAYA

Danışman: SELÇUK ÖZDEMİR

Özet:

Bu çalışmanın amacı web üzerinden erişilebilir kaynaştırma öğrencilerine yönelik etkinliklerin sınıf öğretmenleri tarafından kullanılma durumunun incelenmesidir. Araştırmaya Ankara, Çanakkale, İstanbul, Manisa ve Sinop illerinde ilköğretim okullarında görev yapan 29 kaynaştırma sınıfı öğretmeni katılmıştır. Araştırma verileri öğretmenlerin tümüne anket uygulanıp ve öğretmenlerden 17'si ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak elde edilmiştir. Nicel veriler frekans ve yüzde değerleri alınarak, nitel veriler ise içerik analizi yapılarak çözümlenmiş ve elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda; sunulan etkinliklere 21 öğretmenin erişim gerçekleştirdiği, 8 öğretmenin ise erişim gerçekleştirmediği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin çoğunluğunun erişim gerçekleştirdikleri toplam etkinlik sayısının 1-10 adet arasında olduğu belirlenmiştir. Etkinliklere erişim gerçekleştiren öğretmenlerin yarısından fazlası erişim gerçekleştirdikleri etkinliklerin bazılarını kullandıklarını ifade etmişlerdir. Kıdemi 11-15 yıl arasında olan öğretmenlerin diğer kıdem gruplarına göre etkinliklere erişim gerçekleştirme oranları ve inceledikleri toplam etkinlik oranlarının daha yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları kaynaştırma programına yönelik farkındalık sahibi öğretmenlerin internet kullanma sıklıklarının sunulan etkinlikleri kullanım durumlarını olumlu yönde etkilediğini göstermiştir. Öğretmenlerin görüşlerine göre etkinlikleri kullanma nedenlerini kaynaştırma eğitiminde kullanabilecekleri başka kaynağa ihtiyaç duymaları ve kaynaştırma eğitimi hakkında yardım alma ve bilgi edinme gereksinimlerinin olması oluşturmakta; etkinlikleri kullanmama nedenlerini ise daha çok bilgisayar ve internet kullanımında yaşadıkları sorunlar oluşturmakta ve bunu web sitesini ve etkinlikleri kullanmak için zamanlarının olmayışı takip etmektedir. Görüş bildiren öğretmenlerden web sitesini kullananların çoğunluğunun web sitesini kapsam ve içerik açısından yeterli bulduğu görülmektedir. Görüş bildiren öğretmenlerin çoğunluğu kaynaştırma eğitimi ile ilgili içerik sağlayan web sitelerine ihtiyaç olduğunu belirtmişlerdir.