Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2008
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SONGÜL ÖZDEMİR
Danışman: MURAT ÖZBAY
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Yazılı anlatım temel dil becerilerindendir. İnsanın kendini, duygu ve düsüncelerini tam ve dogru olarak anlatmasının en önemli yolu yazmadır. Ögrencilerin yazma becerilerinin ne düzeyde oldugu ve bu becerinin nasıl gelistirilecegi önemli bir husustur. Bu arastırma, Orta Ögretim Seçme Sınavı'nda 400 ve üzeri puan almıs ögrencilerin yazılı anlatım becerilerinin seviyelerini tespit etmek, OKS sınavının yazılı anlatım becerisini ölçmede yeterli olup olmadıgını belirlemek, test seklinde yapılan sınavda yüksek bir basarı gösteren bu ögrencilerin yazılı anlatımlarında aynı basarıyı gösterip göstermediklerini ortaya koymak amacıyla yapılmıstır. Arastırmanın evrenini, 2006 Orta Ögretim Seçme Sınavında 400 ve üzeri puan alarak Ankara merkez Anadolu liselerine yerlestirilmis 9. sınıf ögrencileri olusturmustur. Ögrenciler, tesadüfî örneklem yoluyla seçilmistir. Arastırma kapsamında veriler iki sekilde toplanmıstır. İlkinde, ögrencilere biri serbest olmak üzere altı konu verilmistir. Seçtikleri bir konuda kompozisyon yazmaları istenmistir. İkincisinde ise Aynı ögrencilerin 2006 Orta Ögretim Kurumları Seçme Sınavı Türkçe Testi cevapları alınmıstır. Ögrencilerin Türkçe alanındaki basarıları öncelikle genel olarak degerlendirilmistir. Daha sonra, konularına göre ayrılan soruların her biri degerlendirilmis, ögrenci basarısı ortaya konmustur. Bu degerlendirmede görülmüstür ki ögrenciler 25 sorudan ortalama 21'ine dogru cevap vermislerdir. Sonuç %84'lük bir basarıyı göstermektedir ki OKS'de ögrenciler Türkçe alanında basarılıdırlar. Arastırmaya katılan 100 ögrenciye yazdırılan kompozisyonlar, arastırmacı tarafından gelistirilen ölçekle incelenmistir. Kompozisyonların genel basarısının dısında alt ölçütlerin her biri ayrı ayrı degerlendirilmistir. Ögrenciler OKS'de gösterdikleri basarıyı, yazılı anlatımda gösterememislerdir. Ögrencilerin %63'ü basarısız olmustur. Ögrencilerin aldıgı en yüksek puan 83, en düsük puan 30'dur. Kompozisyonlar incelendiginde düsüncelerini paragraflar hâlinde ifade edememe, paragrafta birden fazla düsüncenin bir arada verilmesi, gereksiz sözcük kullanımı, birbiriyle çelisen ifade kullanma, sözcügün anlamca cümleye uymaması, metinde çeliskiler, deyimin/atasözünün yanlıs kullanımı, cümlelerde öge eksikligi, hecelerin yanlıs bölünmesi, imla yanlıslıkları, sonucun gerekli sekilde baglanmaması veya sonuç bölümünün hiç olmaması gibi hatalar tespit edilmistir. OKS basarısı ile Kompozisyon yazma basarısı arasında anlamlı bir iliski de yoktur. OKS'de arastırmaya katılan en basarılı ögrenci, kompozisyonda 60 puan almıstır. Kompozisyon puanı yüksek ögrenciler ise OKS'de arastırmaya katılan ögrenciler içerisinde ortalama bir seviyededir. Bu sonuç da gösteriyor ki OKS, ögrencileri sadece bilgi düzeyinde ölçmekte yazılı anlatım becerisi yönünden ölçememektedir. Türkçe bilgi ve becerilerinin ölçülmesi ve degerlendirilmesinde yazılı anlatım becerisinin ölçülememesi büyük bir eksikliktir.