Bilgisayar destekli öğretimin orta öğretim öğrencilerinin madde döngüleri ve enerji dönüşümleri ünitesindeki başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: MEHMET ENİS ŞENLEN

Danışman: MEHMET YILMAZ

Özet:

Bu araştırmada, bilgisayar destekli bir öğretim materyalinin öğrencilerin biyoloji dersine karşı başarılarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın deneysel çalışması, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, Ankara ili Yenimahalle ilçesindeki özel bir Anadolu Lisesinin 10-B sınıfından 16 öğrenciyle ve yine Ankara ilinin Çankaya ilçesindeki özel bir Anadolu Lisesinin 10-B sınıfından 16 öğrenciyle toplamda 32 öğrenciyle yürütülmüştür. Başarı düzeyleri birbirlerine yakın seviyede olan bu öğrenciler deney ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna akıllı tahta programı olan Activinspire programı ile hazırlanan bilgisayar destekli öğretim materyali uygulanırken, kontrol grubuna ise geleneksel anlatım yöntemi ile öğretim yapılmıştır. Araştırmada veriler toplanırken öğrencilerin, akademik başarılarını ölçmek için hazırlanan "Biyoloji Başarı Testi" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler t testi ile analiz edilmiş ve verilerin değerlendirilmesinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Değerlendirme sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre akademik başarılarında anlamlı bir gelişme olmuştur (p=0,05 göre). Ancak en yüksek bireysel başarı artışını kontrol grubundan bir öğrenci elde ettiği tespit edilmiştir. Bununla birlikte 200 kişiden oluşan bir öğrenci grubu ile 100 kişiden oluşan bir öğretmen grubuna anket çalışması uygulanıp sonuçları analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda bilgisayar destekli öğretimin bazı sağlık problemleri oluşturduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin bilgisayar destekli öğretim için hizmet içi öğretime ihtiyaç duydukları tespit edilmiştir.