Ortaöğretimde 2009 psikoloji öğretim programının uygulanabilirliğinin öğretim ilke, yöntem ve teknikler açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: KORAY KAYTANCI

Danışman: İBRAHİM KISAÇ

Özet:

Araştırmanın temel amacı, Ortaöğretimde 2009 psikoloji öğretim programının uygulanabilirliğinin öğretim ilke, yöntem ve teknikler açısından incelenmesidir. Durum Çalışması modeline göre yapılan araştırmanın verileri nitel veri analizi yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada; 1924'ten günümüze kadar uygulanan psikoloji öğretim programları, psikoloji öğretiminde planlama, ders kitabı seçiminde dikkat edilmesi gereken hususlar, psikoloji öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejileri - öğrenme modelleri - öğretim teknikleri - öğretim ilkeleri ve psikoloji öğretiminde ölçme değerlendirme üzerinde durulmuştur. Araştırmanın sonucunda, hâlihazırda kullanılan 2009 psikoloji öğretim programından önce kullanımda olan 1924, 1934, 1938, 1952, 1956, 1987 ve 1991 programlarının son programın aksine öğretmen merkezli' olarak hazırlandığı tespit edilmiştir. 2009 öğretim programının uygulanabilirliğini zorlaştırıcı bazı unsurlar tespit edilmiştir. Programda, programın amaçlarıyla ilgili olarak öğrencilerin duyarlılıklarının geliştirilmesinin amaçlandığı' belirtildiği halde, duyuşsal hedefler'e çok az yer verilmesi gibi birbiriyle çelişen ifadeler mevcuttur. Programa uygun olarak hazırlanan ders kitaplarının içerisinde gelişim psikolojisi insanın doğumu ve sonrasıyla ilgilenir.' şeklinde yanlış bilgilerin yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde, lise öğretmeninin 'sınavları mümkün mertebe yazılı yoklama olarak yapması ve on gün içerisinde sınavların değerlendirmesini yapıp e-okula işlemesi gerekir' şeklinde, pratikte verimli olarak uygulanması neredeyse imkansız maddelerin bulunduğu tespit edilmiştir.