Matematik Öğretmenlerinin Grafik Materyallerine Yönelik Bilgilerinin Geliştirilmesi Sürecinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET YILDIZ

Danışman: Hasan Es

Özet:

Bu araĢtırmada ortaokul matematik öğretmenlerinin kavram yanılgılarını gidermede kullanılabilecekleri grafik materyallerine yönelik bilgilerinin geliĢtirilmesine katkı sunabilecek bir Hizmet-Ġçi Eğitim (HĠE) kursu geliĢtirmek, uygulamak ve etkililiğini araĢtırmak amaçlanmıĢtır. AraĢtırmanın katılımcılarını Sivas il merkezinde çeĢitli ortaokullarda görev yapan ve araĢtırmaya gönüllü olarak katılan 6 matematik öğretmeni oluĢturmaktadır. AraĢtırmada özel durum araĢtırma yöntemi kullanılmıĢtır. Veriler; anket, gözlem, görüĢme, doküman incelemesi yolu ile toplanmıĢtır. AraĢtırma, HĠE ihtiyacının ve içeriğinin belirlenip geliĢtirilip pilot uygulamanın yapıldığı ön aĢama; HĠE eğitim içeriğinin asıl uygulama aĢaması ile izleme-değerlendirme aĢaması olacak Ģekilde üç aĢamada gerçekleĢtirilmiĢtir. Öğretmenlerin talepleri, farkındalıkları ve mevcut durumları dikkate alınarak grafik materyallerden kavram karikatürü, anlam çözümleme tablosu, vii tanılayıcı dallanmıĢ ağaç ve kavram haritası hazırlama/kullanma ile ilgili bir HĠE kursu gerçekleĢtirilmiĢtir. HĠE kursu, çalıĢanların mesleki alanlarındaki değiĢimlere iliĢkin gereksinimlerinin belirlenmesi ve giderilmesine odaklanan ―Gereksinime Dayalı Uyum Modeli‖ kapsamında gerçekleĢtirilmiĢtir. GerçekleĢtirilen HĠE kursunun grafik materyalleri hazırlama ve kullanma üzerine etkileri ayrı ayrı değerlendirilmiĢtir. Eğitimden önce hiçbir öğretmen kavram karikatürü çizemediği gibi çizdikleri anlam çözümleme tablosu, tanılayıcı dallanmıĢ ağaç ve kavram haritası örnekleri de baĢlangıç düzeyindeki performans kategorisinde kalmıĢtır. Eğitim sonrası ise her bir öğretmenin çizdikleri grafik materyaller baĢarılı performans kategorisinde yer almıĢtır. Ġzleme-değerlendirme aĢamasında öğretmenler sınıflarında grafik materyalleri kullanırken gözlemlenmiĢtir. Öğretmenler grafik materyallerin kullanımındaki tanıtma, uygulama özetleme aĢamalarını yerine getirirken sınıf içi tartıĢmaları yaptırma aĢamasını gerçekleĢtirmetekten uzak durmuĢlardır. Öğretmenlerin, HĠE kursunda edindikleri bazı becerileri öğretme ortamlarının özelliklerinden dolayı sınıflarına yansıtmakta zorlandıkları görülmüĢtür.