Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AHMET YILDIZ
Danışman: Hasan Es
Özet:
Bu araĢtırmada ortaokul matematik öğretmenlerinin kavram yanılgılarını gidermede
kullanılabilecekleri grafik materyallerine yönelik bilgilerinin geliĢtirilmesine katkı
sunabilecek bir Hizmet-Ġçi Eğitim (HĠE) kursu geliĢtirmek, uygulamak ve etkililiğini
araĢtırmak amaçlanmıĢtır. AraĢtırmanın katılımcılarını Sivas il merkezinde çeĢitli
ortaokullarda görev yapan ve araĢtırmaya gönüllü olarak katılan 6 matematik öğretmeni
oluĢturmaktadır. AraĢtırmada özel durum araĢtırma yöntemi kullanılmıĢtır. Veriler; anket,
gözlem, görüĢme, doküman incelemesi yolu ile toplanmıĢtır. AraĢtırma, HĠE ihtiyacının ve
içeriğinin belirlenip geliĢtirilip pilot uygulamanın yapıldığı ön aĢama; HĠE eğitim
içeriğinin asıl uygulama aĢaması ile izleme-değerlendirme aĢaması olacak Ģekilde üç
aĢamada gerçekleĢtirilmiĢtir. Öğretmenlerin talepleri, farkındalıkları ve mevcut durumları
dikkate alınarak grafik materyallerden kavram karikatürü, anlam çözümleme tablosu,
vii
tanılayıcı dallanmıĢ ağaç ve kavram haritası hazırlama/kullanma ile ilgili bir HĠE kursu
gerçekleĢtirilmiĢtir. HĠE kursu, çalıĢanların mesleki alanlarındaki değiĢimlere iliĢkin
gereksinimlerinin belirlenmesi ve giderilmesine odaklanan ―Gereksinime Dayalı Uyum
Modeli‖ kapsamında gerçekleĢtirilmiĢtir. GerçekleĢtirilen HĠE kursunun grafik
materyalleri hazırlama ve kullanma üzerine etkileri ayrı ayrı değerlendirilmiĢtir. Eğitimden
önce hiçbir öğretmen kavram karikatürü çizemediği gibi çizdikleri anlam çözümleme
tablosu, tanılayıcı dallanmıĢ ağaç ve kavram haritası örnekleri de baĢlangıç düzeyindeki
performans kategorisinde kalmıĢtır. Eğitim sonrası ise her bir öğretmenin çizdikleri grafik
materyaller baĢarılı performans kategorisinde yer almıĢtır. Ġzleme-değerlendirme
aĢamasında öğretmenler sınıflarında grafik materyalleri kullanırken gözlemlenmiĢtir.
Öğretmenler grafik materyallerin kullanımındaki tanıtma, uygulama özetleme aĢamalarını
yerine getirirken sınıf içi tartıĢmaları yaptırma aĢamasını gerçekleĢtirmetekten uzak
durmuĢlardır. Öğretmenlerin, HĠE kursunda edindikleri bazı becerileri öğretme
ortamlarının özelliklerinden dolayı sınıflarına yansıtmakta zorlandıkları görülmüĢtür.