Sanal bir Dünyanın İngilizce Öğretmen Adaylarının İletişim Kurma İstekleri, Motivasyonları ve Kaygıları Üzerindeki Etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Galip Kartal

Danışman: CEM BALÇIKANLI

Özet:

Günümüzde internetin kullanımı çoğunlukla kullanıcı tarafından oluşturulan içerik ve sosyal ağlar tarafından şekillendirilmektedir. Üç boyutlu sanal dünyalar, içeriği kullanıcılar tarafından oluşturulan, çok kullanıcılı ve çevrimiçi ortamlardan bazılarıdır. Bu çalışmanın amacı,İngilizce öğretmen adaylarının İngilizce iletişim kurma istekleri, motivasyon ve iletişim kaygıları üzerine sanal bir dünya kullanmanın potansiyel etkilerini araştırmaktır. Karışık araştırma deseni olan bu çalışma, birer kontrol ve deney grupları ile ön test-son test deney araştırmasını içermektedir. Araştırmaya İngiliz Dili Eğitiminde eğitim gören 65 birinci sınıf öğretmen adayı (kontrol grubunda 35, deney grubunda 30) katılmıştır. Nicel veriler,İletişim Kurmaya İsteklilik, Motivasyon ve İletişim Kaygısı üzerine anketler aracılığıyla toplanmıştır. Nitel veriler ise, introspektif görüşmeler, haftalık değerlendirme formları, gözlem, odak grup ve yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler yoluyla toplanmıştır. On adet gerçek yaşam görevi hem kontrol hem de deney gruplarında yürütülmüştür. Kontrol grubundaki görevler, rol oynama ve drama şeklinde normal sınıfta yapılmış, deney grubundakiler ise bu görevleri sanal bir dünya olan Second Life ortamında gerçekleştirmişlerdir. On adet görevin sonunda, anketler her iki gruba post-test olarak tekrar uygulanmıştır. Uygulama sonrasında, iletişim kurma istekliliği, motivasyon ve iletişim kaygısı değişikliklerini daha ayrıntılı anlayabilmek için katılıcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Veri analizinde, verinin nicel kısmı için, Kovaryans analizi uygulanmış ve sonuçlar iletişim kurmaya isteklilikte belirgin bir artış ve iletişim kurmaya yönelik kaygı düzeylerinde belirgin bir düşüş olduğunu ortaya koymuştur.İki grup karşılaştırıldığında motivasyon açısından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunamamıştır. Formlar, görüşmeler ve gözlem formları yoluyla toplanan veriler, bu çalışmaya katılan öğretmen adaylarının çoğunluğunun sanal dünyadaki görevleri yerine getirirken iletişim kurma konusunda daha fazla istekli olduklarını göstermiştir. Sanal dünya kullanmanın bir sonucu olarak, katılımcılar İngilizce iletişim kurmakta daha istekli, iletişim kurmak için daha fazla motivasyonlu hissetmişler ve iletişim konusunda daha az kaygı hissettikleri bulunmuştur. Sonuç olarak, bu çalışmadan elde edilen önemli bulgulardan biri, sanal dünyada gerçek hayattaki görevlerin yerine getirilmesinin öğretmen adaylarının iletişim kurmaya isteklerini, motivasyonlarını ve iletişim kaygısını olumlu şekilde etkilemesidir. Ayrıca, araştırma, geleneksel sınıflarda ve çok kullanıcılı sanal bir ortam olan SLde iletişim kurma eyleminin doğasını açıklayan bir modele ulaşmıştır.İki boyutlu olan modelden NATURAL (Doğal ortam, Çekici ortam, Zamansız çevre, Risk alma, Özgürleştirici) boyutu, SL' deki iletişimin niteliğini açıklarken, MATURAL (Yapay Konuşma, Kaygı, Zamanla ilgili konular, Çekici olmayan ortam, Kısıtlanmış risk alma, Yapay çevre, ve Sınırlar) boyutu yabancı dil sınıflarındaki gerçek hayat görevleri gerçekleştirmek için ne gibi dezavantajlar barındırdığını ortaya koymuştur. Başka bir deyişle, sınıf açısından bakıldığında, bu analiz MATURAL adlı bir boyut kapsamında tartışılmaktadır. SL' nin sağladığı avantajlar göz önüne alındığında NATURAL isimli boyut ortaya çıkmıştır. MATURAL modeli ayrıca, öğretmen adaylarının normal sınıflarda iletişim kurmaktan kaçınma nedenlerini açıklamaktadır. Bu da iletişim kurmaya fırsat bulmak ile iletişim kurmaya isteklilik konularını daha iyi anlamayı sağlamaktadır. Bu bulgular, öğretmen yetiştiricileri tarafından sanal dünya entegrasyonu olasılığını artırabilecek bilgiler sağlayabileceğinden, dil öğretmenliği eğitim programları için güçlü çıkarımlar ortaya koymaktadır. Ayrıca bu sonuçlar, öğretmen eğitimi programlarının konuşma derslerinde yüz yüze derslere ek olarak sanal dünyaların kullanabileceğini göstermektedir.