Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BÜŞRA NUR BÜYÜKSAYIN
Danışman: Mehmet Güven
Özet:
Bu araştırma liselerde görevli okul psikolojik danışmanlarının sınıf rehber öğretmenleriyle yaptıkları konsültasyon çalışmalarını incelemeyi ve sınıf rehber öğretmenlerinin konsültasyon hizmetlerine yönelik görüşlerinin cinsiyet, branş, eğitim durumu, kıdem ve okul türü değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada karma araştırma modellerinden yakınsayıcı paralel desen kullanılmıştır. Araştırma; Bursa ili Nilüfer, Osmangazi ve Yıldırım merkez ilçelerinde 2018-2019 eğitim öğretim döneminde liselerde görevli olan 30 okul psikolojik danışmanı ve 422 sınıf rehber öğretmenleri ile yürütülmüştür. Araştırmanın nicel kısmı için; sınıf rehber öğretmenlerinin konsültasyon hizmetlerine yönelik görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla “Liselerde Görevli Sınıf Rehber Öğretmenlerinin Konsültasyon Çalışmalarına İlişkin Görüşlerini Değerlendirme Anketi” kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmı için ise; okul psikolojik danışmanlarının yaptıkları konsültasyon çalışmalarını belirlemeye yönelik “Liselerde Görevli Okul Psikolojik Danışmanlarının Sınıf Rehber Öğretmenleriyle Yaptıkları Konsültasyon Çalışmalarına Yönelik Görüşme Formu” kullanılmıştır. Anketten elde edilen verilerin değerlendirilmesinde chi kare testi kullanılmıştır. Görüşme formundan elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; liselerde görevli sınıf rehber öğretmenlerinin konsültasyon çalışmalarına ilişkin görüşleri incelendiğinde; okul psikolojik danışmanlarının Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı(BEP) hazırlamada yardımcı olma, sınıf rehber öğretmenlerin yararlanması amacıyla ilgili konularda broşür ve doküman hazırlama, sınıf rehber öğretmenlerinin öğrencilere uygulayabileceği test dışı teknikler konusunda yardımcı olma, sınıf rehber öğretmenleriyle olumlu ve iş birliğine dayalı ilişki kurma konularında çalışmaların yapıldığı bulunmuştur. Sınıf rehber öğretmenlerinin yapılan konsültasyon çalışmalarına ilişkin görüşlerinde cinsiyetlerine, kıdemlerine ve branşlarına göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bazı maddelere yüksek lisans ve doktora mezunlarına göre lisans mezunlarının daha çok katıldığı bulunmuştur. Sınıf rehber öğretmenlerinin öğrencilere uygulayabileceği test dışı teknikler konusunda yardımcı olma, öğrencilerin ders başarılarında etkili sosyal ve psikolojik faktörler hakkında sınıf rehber öğretmenlerini bilgilendirme konusuna Meslek lisesinde görev yapan sınıf rehber öğretmenlerinin daha çok katıldığı bulunmuştur. Bazı maddelere de Anadolu lisesinde görev yapan öğretmenlerin daha çok katıldığı bulunmuştur. Okul psikolojik danışmanlarının konsültasyon hizmetlerini önemli ve gerekli buldukları, sınf rehber öğretmenleriyle çalışmalarında test, envanter ve anketlerin uygulaması ve değerlendirilmesi, yıllık rehberlik planı, öğrencilerin öğrenme stillerini keşfetme ve sınıf içi rehberlik faaliyetleri konularında konsültasyon çalışmaları yaptıkları, bireysel görüşme, test, anket ve seminer yöntemlerini kullandıkları, genel olarak konsültayon hizmetlerinde belirli bir model kullanmadıkları bulunmuştur. Okul psikolojik danışmanları sınıf rehber öğretmenleriyle yaptıkları konsültasyon çalışmalarını etkili ve verimli gördüklerini belirtmişlerdir. Okul yöneticilerinden; rehberlik hizmetlerinin geliştirilmesi, okul psikolojik danışmanının görüş ve kararlarına saygı duyma konularında destek gördükleri bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Konsültasyon, Öğretmenlerle Konsültasyon, Okul Psikolojik Danışmanı