Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUSTAFA KENDÜZLER
Danışman: Salih Akkaş
Özet:
Bu araştırmanın en temel amacı, 1995 yılından itibaren Milli Eğitim Bakanlığı Talim
Terbiye Kurulu tarafından okutulmasına izin verilmiş, ulaşılabilen ortaokul (5, 6, 7 ve 8.
sınıf) müzik ders kitaplarında, geleneksel Türk müzik türlerinin yer alma durumunun
araştırılması ve ulaşılan sonuçların gelecek yıllarda yazılacak olan müzik ders kitaplarında,
ne oranda geleneksel müzik türlerimize yer verilmesi gerektiğine yönelik yol gösterici bir
kaynak olmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmanın evrenini oluşturan 1995-2018
yılları arası Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu (TTK) tarafından ortaokullarda
okutulmasına izin verilmiş (5, 6, 7 ve 8. sınıf) müzik ders kitaplarına ulaşılmıştır. Bu yıllar
arasında ulaşılabilen toplam 50 adet ortaokul müzik ders kitabı araştırmanın örneklemini
oluşturmaktadır. Bu araştırmada genel olarak mevcut durumun tanımlanmasına yönelik
betimsel tarama yöntemi, ortaokullarda okutulmasına izin verilmiş ulaşılabilen (5, 6, 7 ve
8. sınıf) müzik ders kitaplarının analizinde ise nitel veri toplama yöntemlerinden doküman
incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, ortaokullarda okutulmasına izin
verilmiş ulaşılabilen (5, 6, 7 ve 8. sınıf) müzik ders kitaplarında toplam 2003 adet sözlü
müzik türünün yer aldığı, bunlardan 473 tanesinin geleneksel Türk halk müziği, 132
tanesinin ise geleneksel Türk sanat müziği olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sayısal
verilerin çözümünde frekans (f) ve yüzde (p) hesaplama gibi istatiksel hesaplamalardan; bu
hesaplamalarda ise Microsoft Office Excel programından yararlanılmıştır. İstatiksel
çözümlemeler neticesinde elde edilen bulgu ve oranlar, önce öğretim programı
değişikliğinin yapıldığı yıllar arasına göre belirlenmiş olan üç başlık altında her sınıf için
ayrı ayrı oluşturulan tablolarda sunulmuştur. Sonrasında ise 1995-2018 yılları arasında elde
edilen tüm bulgu ve oranlar, her sınıf için ayrı ayrı tablolarda sunulmuştur. Elde edilen bulgulara göre, 1995-2018 yılları arası ulaşılabilen ortaokul müzik ders kitaplarında
geleneksel Türk halk müziği eserlerinin yer alma oranının % 23,61 ve geleneksel Türk
sanat müziği eserlerinin yer alma oranının ise % 6,59 olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Müzik, müzik ders kitabı, geleneksel Türk müzik türleri, geleneksel
Türk halk müziği, geleneksel Türk sanat müziği, müzik eğitimi