Start Stop Araçlarda Güçlendirilmiş Akü Tasarımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yıldırım Eydemir

Danışman: MUSTAFA BAHADIR ÖZDEMİR

Özet:

Günümüzde kullanımı gittikçe artan start-stop araçlar için üretilecek olan akülerin performansı, yakıt tüketimi ve CO2 emisyonunu doğrudan etkilemektedir. Yapılan çalışmanın amacı, akü performansının ömrü boyunca güç kaybetmeden etkin olmasını sağlayarak, yakıt tüketimi ve CO2 emisyonundaki kazançların arttırılmasıdır. Üzerinde çalışılan tasarımla imal edilecek yenilikçi ürün, akünün start-stop özelliğinin daha sık frekans ve daha uzun süre sağlanarak, gelişen teknolojide kullanıma sunularak otomotiv sanayiye uluslararası tedarik yapılacak ve ülkeye katma değer sağlanacaktır. Bu performansın sağlanması için, aküye gücünü veren plakaların üretiminde kullanılan hamur formülüne katılan kimyasal maddeler ile plakanın özel proseslerden geçirilerek morfolojik yapısında değişim hedeflenmiştir. Katılan kimyasallar ile quad-core adı verilen tetrabasik kurşunsülfat yapıların (4PbO·PbSO4) oluşması ve boyutları incelenmiştir. Üretilen plakaların kullanıldığı aküler ve diğer otomotiv firmalarının akülerinden örnekler alınıp karşılaştırma yapılarak çalışma sonuçlandırılmıştır. Yapılan testler sonucu üretilen plakaların kullanıldığı aküler, laboratuvar ortamında test edilerek çalışma sonuçlandırılmıştır. Elde edilen sonuçlarda yakıt tasarrufu ve CO2 emisyonundaki kazançların referans alınan iki ayrı firmanın ürünlerine göre (J1, K1) iki katına kadar çıkabildiği görülmüştür Normal starter akülere göre de çevrim sayısı on katına kadar çıkabildiği tespit edilmiştir.