Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nael Shihab Ahmed Ahmed
Danışman: Ebru Çetin
Özet:
Yapılan bu araĢtırmada Türkiye‟de eğitim gören Iraklı Türkmen öğrencilerinin fiziksel
aktivite düzeyleri ve benlik saygılarının belirlenmesi ve aralarındaki iliĢkinin
incelenmesidir. Bu çalıĢmada araĢtırma evrenini Türkiye'de bulunan Iraklı Türkmen
öğrencilerin çeĢitli okullarda ve farklı düzeylerde eğitim gören (Lise, TÖMER, Lisans ve
Yüksek Lisans) 99‟u erkek ve 51‟i kadın olmak üzere ve yaĢ aralıkları (16-31 yaĢ
aralığında olan) toplam 150 öğrenci oluĢturmaktadır. Bu çalıĢma kapsamında Iraklı
Türkmen öğrencilerine anket uygulanmıĢtır. Bu ankette katılımcıların demografik
özelliklerini belirlemek amacıyla kiĢisel bilgi formu, Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi
(UFAA)‟nin kısa formu ve Rosenberg Benlik Saygısı anketi kullanılmıĢtır. Yapılan anket
çalıĢmasının istatistiksel Ölçeklerden elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS
22.0 ve AMOS 22.0 bilgisayar programı kullanılmıĢtır. AraĢtırmada ilk olarak analizlerin
uygunluğu ve varsayımların kontrolü için boĢ verilerin değerlendirilmesi yapılmıĢtır. Bu
iĢlem sonucunda hatalı ve eksik dolduran 1 kiĢinin verileri analiz dıĢı bırakılmıĢtır. Bu
aĢamadan sonra Mahalanobis uzaklığı göz önünde bulundurularak uç değer analizlerin
değerlendirilmesi yapılmıĢtır. Uç değer analizi analiz neticesinde ise 2 kiĢinin verileri
analiz dıĢı bırakılarak kalan 148 kiĢinin verileri üzerinden analizler yapılmıĢtır. Yapılan
istatistiksel analiz sonucunda katılımcıların cinsiyet değiĢkenine göre UFAA Anketinden
Alınan Puanlara ĠliĢkin T-Testi katılımcıların Türkiye‟de eğitim gören Iraklı Türkmen
öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyi cinsiyet değiĢkenine göre incelendiğinde, fiziksel
aktivite düzeyinde (t(146)=2,049, p<.05) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği
tespit edilmiĢtir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda Türkiye‟de eğitim gören Iraklı
Türkmen öğrencilerin benlik saygısı cinsiyet değiĢkenine göre incelendiğinde, benlik
saygısında (t(146)=-,873, p>.05) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği tespit
edilmiĢtir. Ancak ortalama puanlara bakıldığında kadın katılımcıların benlik saygı
düzeylerinin erkek katılımcılara göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Dünya Sağlık
Örgütü verilerine göre 18 yaĢ üstü nüfusta yetersiz fiziksel aktivite prevalansı %23.0
vii
olarak bildirilmektedir. Yapılan uluslararası fiziksel aktivite çalıĢmasında ise yetersiz
fiziksel aktive prevalansının % 6.9 - 43.3 aralığında değiĢtiği rapor edilmektedir.
Türkiye‟de eğitim gören Iraklı Türkmen öğrencilerin yaĢ değiĢkenine göre korelasyon
analiz sonuçları incelendiğinde, yaĢ ile fiziksel aktivite (r=,045; p>.05) arasında pozitif
yönde düĢük düzeyde bir iliĢki olsa da elde edilen bu iliĢkinin istatistiksel olarak anlamlı
olmadığı tespit edilmiĢtir.Sonuç olarak Türkiye‟ de önemli bir göç popülasyonunu
oluĢturan Iraklı Türkmen öğrencilerin bu araĢtırmada benlik saygısı ve fiziksel aktivite
düzeyleri değerlendirilmiĢtir. Kadınların benlik saygı düzeyleri erkeklere oranla daha
yüksek tespit edilmiĢtir. YaĢ ve benlik saygısı arasındaki iliĢkide ise yaĢ arttıkça benlik
saygısı artsada istatistiksel olarak anlamlı bir sonuca ulaĢılamamıĢtır. AraĢtırmada en
dikkat çekici bulgu hem kadı hem erkeklerde fiziksel aktivite düzeylerinin oldukça düĢük
olması hatta kadıların erkeklere oranla da farklılık göstermesidir. AraĢtırmada kadınların
Fiziksel aktivite düzeyinde oldukça geride olması ve bunun doğuracağı sorunlara dikkat
çekilmiĢ ve gerekli önlemlerin alınması konusunda da önerilerde bulunulmuĢtur.
Anahtar Kelimeler : Türkmen Öğrenciler, Beden Eğitimi, Fiziksel Aktivite, Benlik Saygısı