Türkmen Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeyleri Ve Benlik Saygılarının Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nael Shihab Ahmed Ahmed

Danışman: Ebru Çetin

Özet:

Yapılan bu araĢtırmada Türkiye‟de eğitim gören Iraklı Türkmen öğrencilerinin fiziksel

aktivite düzeyleri ve benlik saygılarının belirlenmesi ve aralarındaki iliĢkinin

incelenmesidir. Bu çalıĢmada araĢtırma evrenini Türkiye'de bulunan Iraklı Türkmen

öğrencilerin çeĢitli okullarda ve farklı düzeylerde eğitim gören (Lise, TÖMER, Lisans ve

Yüksek Lisans) 99‟u erkek ve 51‟i kadın olmak üzere ve yaĢ aralıkları (16-31 yaĢ

aralığında olan) toplam 150 öğrenci oluĢturmaktadır. Bu çalıĢma kapsamında Iraklı

Türkmen öğrencilerine anket uygulanmıĢtır. Bu ankette katılımcıların demografik

özelliklerini belirlemek amacıyla kiĢisel bilgi formu, Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi

(UFAA)‟nin kısa formu ve Rosenberg Benlik Saygısı anketi kullanılmıĢtır. Yapılan anket

çalıĢmasının istatistiksel Ölçeklerden elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS

22.0 ve AMOS 22.0 bilgisayar programı kullanılmıĢtır. AraĢtırmada ilk olarak analizlerin

uygunluğu ve varsayımların kontrolü için boĢ verilerin değerlendirilmesi yapılmıĢtır. Bu

iĢlem sonucunda hatalı ve eksik dolduran 1 kiĢinin verileri analiz dıĢı bırakılmıĢtır. Bu

aĢamadan sonra Mahalanobis uzaklığı göz önünde bulundurularak uç değer analizlerin

değerlendirilmesi yapılmıĢtır. Uç değer analizi analiz neticesinde ise 2 kiĢinin verileri

analiz dıĢı bırakılarak kalan 148 kiĢinin verileri üzerinden analizler yapılmıĢtır. Yapılan

istatistiksel analiz sonucunda katılımcıların cinsiyet değiĢkenine göre UFAA Anketinden

Alınan Puanlara ĠliĢkin T-Testi katılımcıların Türkiye‟de eğitim gören Iraklı Türkmen

öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyi cinsiyet değiĢkenine göre incelendiğinde, fiziksel

aktivite düzeyinde (t(146)=2,049, p<.05) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği

tespit edilmiĢtir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda Türkiye‟de eğitim gören Iraklı

Türkmen öğrencilerin benlik saygısı cinsiyet değiĢkenine göre incelendiğinde, benlik

saygısında (t(146)=-,873, p>.05) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği tespit

edilmiĢtir. Ancak ortalama puanlara bakıldığında kadın katılımcıların benlik saygı

düzeylerinin erkek katılımcılara göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Dünya Sağlık

Örgütü verilerine göre 18 yaĢ üstü nüfusta yetersiz fiziksel aktivite prevalansı %23.0

vii

olarak bildirilmektedir. Yapılan uluslararası fiziksel aktivite çalıĢmasında ise yetersiz

fiziksel aktive prevalansının % 6.9 - 43.3 aralığında değiĢtiği rapor edilmektedir.

Türkiye‟de eğitim gören Iraklı Türkmen öğrencilerin yaĢ değiĢkenine göre korelasyon

analiz sonuçları incelendiğinde, yaĢ ile fiziksel aktivite (r=,045; p>.05) arasında pozitif

yönde düĢük düzeyde bir iliĢki olsa da elde edilen bu iliĢkinin istatistiksel olarak anlamlı

olmadığı tespit edilmiĢtir.Sonuç olarak Türkiye‟ de önemli bir göç popülasyonunu

oluĢturan Iraklı Türkmen öğrencilerin bu araĢtırmada benlik saygısı ve fiziksel aktivite

düzeyleri değerlendirilmiĢtir. Kadınların benlik saygı düzeyleri erkeklere oranla daha

yüksek tespit edilmiĢtir. YaĢ ve benlik saygısı arasındaki iliĢkide ise yaĢ arttıkça benlik

saygısı artsada istatistiksel olarak anlamlı bir sonuca ulaĢılamamıĢtır. AraĢtırmada en

dikkat çekici bulgu hem kadı hem erkeklerde fiziksel aktivite düzeylerinin oldukça düĢük

olması hatta kadıların erkeklere oranla da farklılık göstermesidir. AraĢtırmada kadınların

Fiziksel aktivite düzeyinde oldukça geride olması ve bunun doğuracağı sorunlara dikkat

çekilmiĢ ve gerekli önlemlerin alınması konusunda da önerilerde bulunulmuĢtur.

Anahtar Kelimeler : Türkmen Öğrenciler, Beden Eğitimi, Fiziksel Aktivite, Benlik Saygısı