Coğrafya öğretiminde göç üzerine metaforik bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÇİĞDEM DURAN

Danışman: Salih Şahin

Özet:

Bu çalışma, ortaöğretim öğrencilerinin göç kavramı ile ilgili zihinsel algılarını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubu Kocaeli ili Çayırova ilçesinde bulunan 5 farklı lisede öğrenim gören 330 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Göç Metafor Formu” kullanılmıştır. Bu formda öğrencilere şu soru yöneltilmiştir: “Göç…………gibidir. Çünkü …………….” ve cümledeki boşlukları kendilerince tamamlamaları istenmiştir. Araştırmanın aracının güvenirliği için Kappa istatistiğinden faydalanılarak uyuşma yüzdesi hesaplanmıştır. Bu hesaplama sonucunda güvenirlik % 97,5 bulunmuştur. Bu sonuca göre araştırmanın güvenirliği yeterli durumdadır. Elde edilen bulgular metafor eleme aşamasından geçmiştir ve çalışmanın sonucunda öğrencilerden 205 farklı metafor elde edilmiştir. Elde edilen metaforlar 8 kavramsal kategori altında ele alınmış ve yorumlanmıştır. Öğrencilerin en çok “yeni bir hayatın başlangıcı olarak göç” kategorisinde yoğunlaştıkları görülmüştür. Öğrencilerin göç kavramını en çok en çok; ‘yeni bir hayat, kuş ve kuşlar, umut, yeniden doğmak, yeni bir dünya, kitap, yeni bir başlangıç, ayrılık, hayat ve ölüm’ metaforları ile ilişkilendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.