Coğrafi bilgi sistemleri (CBS) uygulamalarıyla Türkiye'de fay hatları ile depremsellik ilişkisinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE KÜBRA KIRICI

Danışman: Özlem Yağbasan

Özet:

Türkiye, dünya üzerinde tektonik olarak aktif olan Alp-Himalaya kenet kuşağı içerisinde

yer almaktadır. Tarih boyunca birçok yıkıcı depreme ev sahipliği yapan Türkiye,

depremlerden can ve mal kaybı yönünden olumsuz etkilenmiştir. Bu nedenle; depremlerin

nedenlerini, dağılışını, sonuçlarını ve yol açabileceği zararları ortaya koymak önem

taşımaktadır. Bu çalışmada Türkiye’deki tarihsel depremler (magnitüdü 5 ve üzeri olan) ve

diri fay hatları arasındaki ilişki Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ortamında hazırlanan

materyallerle ortaya konmuştur. Araştırmanın temel amacı 10. sınıf müfredatında yer alan

“10.1.5. Türkiye’de Faylar, Levha Hareketleri ve Depremler Arasındaki İlişkiye Yer

Verilir.” kazanımına yönelik olarak, lise 10. sınıf öğrencilerine depremler konusunun

anlatılmasında CBS ortamında hazırlanan materyallerin öğrenme sürecindeki önemini ve

etkinliğini ortaya koymaktır. Bu amaçla Niğde ili, Çamardı 75. Yıl Şehit Üsteğmen

Mehmet Erdem Çok Programlı Anadolu Lisesi’nde, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında

öğrenim gören ve 10. sınıfta yer alan, 20 kişilik homojen özelliklerde iki sınıf belirlenip,

deney ve kontrol grubu olarak ele alınmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı Coğrafya Öğretim

Müfredatına bağlı kalınarak, 27 soruluk çoktan seçmeli ölçek belirlenmiştir. Belirlenen

vi

ölçek ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Ön test sonrası kontrol gruplarına klasik

yöntem ve materyallerle dersin anlatımı yapılmıştır. Deney gruplarında ise, ön testin

ardından ArcGIS 10.2 programı ile CBS ortamında hazırlanan Türkiye diri fay hatlarının

dağılışı ve tarihsel depremler (magnitüdü 5 ve üzeri olan) arasındaki ilişkiyi konu alan

harita üzerinden konu anlatımı yapılmıştır. Daha sonra öğrencilere yapılan son testin

ardından, verilerin SPSS 22.0 ortamında t-testi ile analizi yapılmış ve deney gruplarında

başarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu çalışma ile CBS ortamında hazırlanan

materyallerin öğrenci başarısı üzerindeki önemli etkisine yönelik deneysel bir çalışma

gerçekleştirilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Coğrafi bilgi sistemleri, deprem, fay hattı, tektonik