Taktiksel oyun modeli ile futsal öğretimi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: SÜMER ALVURDU

Danışman: ÖMER ŞENEL

Özet:

Bu çalışmanın amacı, futsal oyununun öğretiminde, taktiksel oyun modelinin etkililiğinin incelenmesidir. Çalışmaya, 2016-2017 sezonunda Osmanlıspor FK U14 Futbol takımında yer alan 16 futbolcu (deney grubu 8 futbolcu, kontrol grubu 8 futbolcu) katılmıştır. Bu amaçla, deney grubuna taktiksel oyun modeli (TOM), kontrol grubuna doğrudan öğretim modeli (DÖM) ile hazırlanan ve her grup için toplamda 16 çalışmadan oluşan futsal eğitim programları uygulanmıştır. Uygulamalar 80 dakikalık sürelerle işlenmiş olup, haftada her grup için iki çalışma yapılmıştır. Grupların fiziksel uygunluk, motor performans, bilişsel alan, psikomotor alan ve oyun performansı açısından denklikleri sınanmış ve ön testler uygulanmıştır. Ön testlerin ardından her grup için hazırlanmış çalışma programları 8 hafta boyunca uygulanmış ve son testler yapılmıştır. Çalışmalar öncesi ve sonrası gruplardaki sporcuların bilişsel alan gelişimleri araştırmacı tarafından geliştirilen futsal branşına özgü başarı testi; psikomotor alan düzeyleri araştırmacı tarafından geliştirilen gözlem formları; oyun performansları ise Oyun Performansı Değerlendirme Ölçeği ile belirlenmiştir. Çalışma sonunda elde edilen verilerin analizinde grup içi ön test-son test karşılaştırmalarında Wilcoxon testi, gruplar arası karşılaştırmalarda ise Mann Whitney U testi kullanılmıştır. İstatistiksel işlemlerde SPSS 22.0 paket programı kullanılmış ve anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Sonuç olarak, sporcuların bilişsel ve psikomotor becerilerinde TOM ve DÖM arasında anlamlı bir fark elde edilmemiştir. Ancak, sporcuların oyuna katılım, toplu ve topsuz (hücum ve savunma) oyun performansları açısından TOM lehine anlamlı değişiklikler tespit edilmiştir.