Deşifre şarkı söyleme eğitimine yönelik deneysel bir öğretim metodu


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: SEVAN (DENİZ) NART

Danışman: ÜLKÜ ÖZGÜR

Özet:

Bu araştırma, müzikle uğraşan her bireye ilk kez gördükleri sözlü bir müzik eserini hazırlıksız olarak seslendirme becerisi kazandırabilecek ya da var olan deşifre becerilerini geliştirebilecek özgün bir öğretim metodu geliştirmek ve bu metodu kullanacak eğitimcilere belli öneriler ve yeni düşünceler sunmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Türkiye'de müzik öğretmeni yetiştiren kurumların eğitim programlarında yer almayan, müzik eğitiminde yeterince üzerinde durulmayan ya da belli bir programa bağlı olmadan sistemsiz çalışmalar ile yürütülen deşifre şarkı söyleme eğitimine dikkati çekmesi ve bu alanda başvurulabilecek özgün bir öğretim metodu sunması nedeniyle önem taşımaktadır. Mesleki müzik eğitimi kurumlarında verilmekte olan MİOY eğitimine alternatif değil destek olarak sunulan bu çalışmanın, ilgili alanda yapılacak diğer araştırmalara da örnek olacağı düşünülmektedir. Bu araştırmada tarama ve deneme modelleri bir arada kullanılmıştır. Araştırma için gerekli nitel verilerin toplanmasında literatür taraması yapılmış, geliştirilen deşifre şarkı söyleme metodunun etkinliğini saptamak amacıyla da ön test-son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Araştırmada evrenden örneklem seçimine gidilmemiş; evreni oluşturan ve 42 kişiden oluşan Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı birinci sınıf öğrencilerinin tamamı örnekleme dahil edilmiştir. Öğrenciler rastlantısal olarak seçilerek deney ve kontrol gruplarına ayrılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere uygulanacak deşifre şarkı söyleme öğretimi için; konuyla ilgili yerli ve yabancı kaynakların incelenmesi sonucunda ve elde edilen bulgu ve uzman görüşlerine dayanarak deşifre şarkı söyleme öğretim metodu geliştirilmiştir. Metot ile eğitime başlamadan önce geliştirilen sekiz soruluk ölçme aracı ile deneklere ön test uygulanmış; deneklerin deşifre şarkı söyleme başarıları arasında anlamlı bir fark bulunmadığı saptanmıştır. Ön test sonrası deney grubuna MİOY derslerinin yanında, bir yarıyıl devam eden ve üç üniteden oluşan deşifre şarkı söyleme eğitimi verilmiştir. Kontrol grubundaki öğrenciler ise yalnızca MİOY derslerine devam etmişlerdir. 12 haftada tamamlanan derslerin ardından, metodun etkinliğini ölçmek ve eğitim sonrasında deneklerin deşifre şarkı söyleme başarıları arasında anlamlı bir fark bulunup bulunmadığı saptamak amacıyla ön testte kullanılan ölçme aracı ile deneklere son test uygulanmış, nicel veriler toplanmıştır. Ön test ve son testten elde edilen verilerin işlenmesi sonucunda; geliştirilen metot ile deşifre şarkı söyleme eğitimi alan deney grubundaki öğrencilerin, bu eğitimi almayan kontrol grubundaki öğrencilere göre, deşifre ve deşifre şarkı söylemeye ilişkin davranışlarında olumlu yönde ve anlamlı derecede yüksek oranlarda gelişme olduğu saptanmıştır. Bu sonuç, derslerde yer verilecek düzenli ve sistemli kısa süreli çalışmaların, öğrencilerin, deşifre ve deşifre şarkı söyleme becerilerini, müzikalitelerini etkileyecek müziksel okuma ve söyleme davranışlarını geliştireceğini ortaya koymuştur