Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYŞEGÜL AKCA
Danışman: Sultan Ayaz Alkaya
Özet:
Araştırma, hemşirelik öğrencilerine verilen sağlık okuryazarlığı eğitiminin sağlık okuryazarlığı düzeyine etkisini belirlemek amacıyla randomize kontrollü deneysel tasarım ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemine hemşirelik öğrencileri dahil edilmiştir. Müdahale ve kontrol grubunda 103 olmak üzere toplam 206 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında “kişisel bilgi formu” ve “Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır. Müdahale grubuna dört oturumdan oluşan “Sağlık Okuryazarlığı Eğitimi” verilmiştir. Öğrencilerin yaş ortalaması 19,87±1,64’tü. Her iki grupta öğrenciler arasında yaş, cinsiyet, sınıf, medeni durum, aile yapısı, ekonomik durum gibi sosyodemografik özellikler açısından istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı bulunmuştur (p>0,05). Ön değerlendirmede müdahale ve kontrol grubu arasında sağlık okuryazarlığı düzeyi bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir (p>0,05). İkinci ve son değerlendirmede müdahale grubu öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyinin kontrol grubuna göre anlamlı derecede yüksek olduğu, müdahale ve kontrol grubu arasında sağlık okuryazarlığı düzeyi bakımından anlamlı fark olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Araştırma bulgularına göre, sağlık okuryazarlığı eğitiminin öğrencilerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin yükseltilmesinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Sağlık Okuryazarlığı, Lisans Öğrencisi, Hemşirelik, Eğitim