İngilizce yabancı dil öğrenimi öğrencilerinin konuşma yeteneklerini geliştirmek için drama ve müzik portfolyosu alternatif sınav sistemi olarak kullanmak


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Seçil Pesen

Danışman: BENA GÜL PEKER

Özet:

Bu çalışmanın amacı İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin konuşma becerilerinin geliştirilmesi üzerinde Drama ve Müzik Portfolyosu' nun etkisini incelemektir. Bu çalışmada Drama ve Müzik Portfolyosu, öğrencilerin İngilizce yazılılarının yanında alternatif bir ölçme tekniği olarak önerilmiştir. Ayrıca, bu çalışma bir örnek olay araştırmasıdır ve sadece deney gurubundan oluşmaktadır. Çalışma, araştırmacının İngilizce Öğretmeni olarak görev yaptığı Ankara Lisesinde (Anadolu) 2014- 2015 eğitim- Öğretim yılında, araştırmacının İngilizce dersine girdiği, 34 kişilik 9. sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Bu öğrencilerin yabancı dil seviyeleri A 2. 1 (temel kullanıcı seviyesi) olarak 2014- 2015 eğitim öğretim yılı başında yapılan seviye tespit sınavıyla belirlenmiş ve öğrenciler ait oldukları sınıflara yerleştirilmiştir. Bu araştırma için toplanılan veriler nitel ve nicel olarak iki şekilde analiz edilmiştir. Nicel analiz, DMP alternatif ölçme yönteminin yararlarına karşı algılarını yansıtan ön ve son uygulama anketleri aracılığıyla ayrıca, öğrencilerin uygulama öncesi ve sonrasında İngilizce konuşma seviyelerindeki değişimi ölçme amaçlı ön ve son- konuşma sınavı aracılığıyla yapılmıştır. Nitel analiz ise DMP ve konuşma sınavları uygulandıktan sonra, her iki uygulama hakkındaki tutumları ve görüşlerini belirttikleri yazılı dönütler aracılığıyla yapılmıştır. Alternatif ölçme tekniği olan Drama ve Müzik Portfolyosu, hazırlık süreci ve performans süreci gerektiğinden, müzik portfolyosu (1. dönem) ve drama portfolyosu (2. dönem) olarak iki döneme bölünmüştür. Uygulamalar başlamadan önce dağıtılan ön- uygulama anketiyle Drama ve Müzik Portfolyosunun İngilizce konuşma kabiliyetlerini geliştirme açısından yararları hakkında öğrencilerin tutumları ölçülmüştür. Ardından İngilizce seviyelerini belirlemek üzere onlara ön- konuşma sınavı yapılmıştır. Bu sınavla DMP uygulamasından önce İngilizce konuşma seviyeleri gözlenmiştir. Ardından, Müzik Portfolyosu kapsamında öğrencilerin performansları ölçülmüş ve performans rubriği kullanılarak, İngilizce öğretmeni, İngilizce Zümresi ve öğrenciler tarafından önceden belirlenen kriterlere göre notları verilmiştir. Müzik portfolyoları toplandıktan sonra öğrencilere drama performanslarını belirlemeleri söylenmiştir. İkinci dönem Mart ayı sonunda öğrencilerin Drama portfolyoları toplanmış ve performansları ölçülmüştür. Notlandırmalar performans rubriği aracılığıyla, İngilizce öğretmeni, İngilizce zümresi ve öğrenciler tarafından önceden belirlenen kriterlere göre yapılmıştır. Bütün öğrencilerin Drama Portfolyoları toplandıktan sonra son- uygulama anketi yapılarak Drama ve Müzik Portfolyosunun İngilizce konuşma becerilerini geliştirmeye etkisi hakkında tutumları yeniden ölçülmüştür. Ardından İngilizce konuşma seviyelerinde artış olup olmadığını gözlemlemek için son- konuşma sınavı yapılmıştır. Daha sonra, Drama ve Müzik Portfolyosunun konuşma becerilerine etkisiyle ilgili tutumlarını incelemek ve hangi sınavla konuşma yeteneklerinin ölçülmesini istediklerini belirlemek üzere, öğrencilerin her iki ölçme üzerine tutumları ve görüşlerini bildiren bir dönüt yazmaları istenmiştir. Veriler toplandıktan sonra, nicel veriler SPSS 21.0 istatistik programıyla hesaplanmıştır ve anketlerin sonuçları DMP' nin İngilizce konuşma becerileri ve kişisel yeteneklerini geliştirdiği konusunda öğrencilerin olumlu tutumları olduğunu göstermiştir. Bunun yanı sıra, son- konuşma sınav sonuçları sonunda öğrencilerin notlarında kayda değer bir artış belirlenmiştir. Nitel veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Toplanan yazılı dönütlerde yine DMP' nin İngilizce konuşma becerileri ve kişisel yeteneklerin geliştirilmesine etkisi hakkında öğrencilerin olumlu tutumları olduğu gözlenmiştir ve sınıfın çoğu konuşma yeteneklerinin ölçülmesi için konuşma sınavı yerine DMP' yi tercih etmiştir. Bu çalışmada araştırmacı, alternatif ölçme tekniği olarak önerdiği DMP' nin öğrencilerin yalnızca İngilizce konuşma becerilerini değil, kişisel yeteneklerini ve düşünme kabiliyetlerini geliştirebileceği konusunda bir derinlik kazandırmayı amaçlamıştır. Böylece DMP çok yönlü bir teknik olarak kullanılabilir.