ANA SINIFI ÖĞRETMENLERİNİN OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK ÇALIŞMALARINA İLİŞKİN YETERLİLİK ALGILARININ BELİRLENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: D. Neslihan BAY

Danışman: FATMA ALİSİNANOĞLU

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Araştırmada, Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilköğretim okullarının anasınıflarında görev yapan öğretmenlerin, okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarının belirlenmesi, genel amaç olarak belirlenmiştir. Ayrıca okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarının öğretmenlerin yaş, mezun olduğu okul ve mesleki kıdem durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Ankara ili merkez ilçelerinde ilköğretim okullarının bünyesindeki anasınıflarında görev yapmakta olan ana sınıfı öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarında Öğretmen Yeterlilik Algılarını Belirleme Ölçeğinin geçerlilik güvenirlilik çalışması için örneklem Ankara ili merkez ilçelerden Yenimahalle, Çankaya, Etimesgut, Sincan, Altındağ, Keçiören, Mamak ilçelerine bağlı okul öncesi eğitim kurumlarından rondom tekniğiyle 468 öğretmen olarak belirlenmiştir. Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarında Öğretmen Yeterlilik Algılarını Belirleme Ölçeğini oluşturmak için literatür taraması yapılarak 82 madde oluşturulmuştur. Ölçek bu haliyle 6 alan uzmanının görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşleri alındıktan sonra likert tipi derecelendirme ölçeğine göre uzmanların her bir maddeye verdikleri puanlar toplanmış ve çıkan değer uzman sayısına bölünmüştür. Madde puanı dördün altında olan 11 madde ölçekten çıkarılmıştır. 71 maddeden oluşan ölçeğin geçerlilik güvenirlilik çalışması yapılmıştır. Belirlenen örneklem grubuna Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarında Öğretmen Yeterlilik Algılarını Belirleme Ölçeği uygulanmıştır. Ancak 400 öğretmen ölçeği doldurmuştur. Diğer öğretmenler veri kaybıdır. Ölçeğin SPSS 13.0 paket programında faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışmasında Screee Plot eğrisi 8 faktörlü yapıyı göstermiş ve madde yükü .50 den küçük olan maddeler atılmıştır. Açıklanam toplam varyans %65.7'dir. Ölçeğin genelinin güvenirliği için hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı .89 olarak hesaplanmıştır. Analiz sonucunda 33 maddeden oluşan Ana Sınıfı Öğretmenlerinin Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarına İlişkin Yeterlilik Algılarını Belirleme Ölçeği elde edilmiştir. Ankara İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından sekiz merkez ilçeden 65 ilköğretim okulunda uygulama izni verdiğinden dolayı; Ankara ilinde Yenimahalle, Çankaya, Keçiören, Etimesgut, Altındağ, Sincan, Gölbaşı, Mamak' merkez ilçelerindeki ilköğretim okullarının bünyelerinde çalışan 196 ana sınıfı öğretmeni, okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarını belirlemek için, örneklem grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel bilgi formu ve araştırmacı tarafından geliştirilen Ana Sınıfı Öğretmenlerinin Okuma Yazmaya Hazırlık Çalışmalarına İlişkin Yeterlilik Algılarını Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada 173 ana sınıfı öğretmeni ölçeği doldurmuştur. Diğer öğretmenler veri kaybıdır. Araştırma bulgularının yorumlanmasında 0.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırmada anasınıflarında görev yapan öğretmenlerin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarında öğretmenin yaşının, mesleki kıdeminin ve mezun olduğu okul türünün anlamlı bir farklılık yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır (P>0.05). Bulgular ışığında öğretmenlere, ilgili kurum ve kuruluşlara gerekli önerilerde bulunulmuştur.