Sanat Eğitimcisi Yetiştirmede Alternatif Bir Yöntem: Resim Atölye Dersinde A/r/tografi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Resim Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NURHAYAT GÜNEŞ

Danışman: Şeniz Aksoy

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı; sanat eğitimcisi yetiştirmede alternatif bir yöntem olarak

Resim Anasanat Atölye dersinde a/r/tografi uygulamalarını incelemektir. Araştırmanın

yöntemini; “gerçeği” yorumlamacı paradigma ile bulmaya çalışan nitel araştırma yöntemi ile

“anlamı” bulmaya çalışan sanat temelli araştırma yöntemlerinden olan “a/r/tografi” oluşturmuştur.

Araştırmada amaçlı örneklem yöntemlerinden tipik durum örneklemesi benimsenmiştir.

Araştırmanın amacına yönelik derinlemesine bilgiler elde edebilmek için veri toplama

yöntemleri olarak gözlem (yapılandırılmamış gözlem), görüşme (yapılandırılmamış

görüşme, yarı yapılandırılmış görüşme), doküman incelemesi (öz değerlendirme yazıları,

araştırmacı günlükleri, kişisel hikayeler), sesli ve görsel materyaller (fotoğraflar ve ses

kayıtları, telefon mesajları, portfolyo) kullanılmıştır. Görüşme soruları, Lawshe kapsam

geçerlilik indeksi kullanılarak 5 uzman görüşünün alınmasıyla sağlanmıştır. Araştırmada örnek uygulama araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Veriler 7 öğrenci, dersin öğretim üyesi ve katılımcı-gözlemci olan araştırmacıdan elde edilmiştir. Araştırma hem nitel hem de sanat temelli olarak desenlendiği için araştırmada elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; Resim Anasanat Atölye dersinde a/r/tografik sorgulama süreci öğrencilerin yaşayan sorgulama ve mecaz yoluyla anlamlar üretmesiyle yapılandırılmıştır. A/r/tografi uygulamalarıyla öğrencilerin sanatçı/araştırmacı/öğretmen-öğrenen rollerinin açığa çıkarıldığı

düşünülmektedir. A/r/tografi uygulamalarında yazma ve sanat yapma öğrencilerin fikir

geliştirmelerini sağlamıştır. Uygulamalarda öğrencilerin kendi yaşam deneyimlerinden yola

çıkmaları özgün eserler oluşturmalarını sağlamıştır. Öğrenciler deneyimlerine karşı

farkındalık kazanmayı ve yaşamla bağ kurmayı öğrenmede önemli bir deneyim elde

etmişlerdir. A/r/tografi uygulamalarıyla öğrenciler sık sık çevreleriyle etkileşime geçmişler

ve çevreye karşı farkındalık kazanmışlardır. Öğrenciler uygulamada fikir bulma ve anlam üretmede güçlük yaşamışlardır. Öğrencilerin kendi fikirlerini bulmada özgür olmaları

uygulamayı teşvik edici yapmaktadır. Bu uygulamayla öğrenciler ilk defa sorgulama

yapmışlar ve detayları keşfetmeyi öğrenmişlerdir. Öğrenciler, uygulama içerisinde

kendilerini sanatçı/araştırmacı/öğretmen-öğrenen olarak görmüşlerdir. Uygulamalar,

araştırma gerektirdiğinden ders dışında da öğrendiklerini fark etmişlerdir. Dersin öğretim

üyesi, uygulamaların öğrencilerin yaratıcılığına katkı sağladığını düşünmektedir. Dersin

öğretim üyesi, uygulamalar sayesinde öğrencilerin kendi deneyimlerine döndükleri ve

böylece özgün fikirler buldukları görüşündedir. Dersin öğretim üyesi; öğrencilerin araştırma

yaptıklarını ancak bunların sınırlı kaldığını, onların sanatçı gibi düşünüp hareket ettiklerini

ve sanat yönü yüksek eserler ortaya koyduklarını belirtmiştir. Dersin öğretim üyesi,

öğrencilerin, ders içinde ve dışında öğrenmeleriyle öğrenen rollerinin ve birbirlerinden

öğrenmeleriyle de öğretmen rollerinin açığa çıktığı görüşündedir. Öğretmen adaylarına

atölye derslerinde geleneksel olarak verilen sanat eğitiminin düşünme ve sorgulama temelli

olmaması, öğrencilerin daha önce kendi deneyimlerine odaklanamaması ve yazma

uygulaması yapamaması gibi üst düzey düşünsel becerilerin giderilmesine; ayrıca konuyu anlamada, fikir bulmada ve yazmada güçlük çekilmesinin azaltılmasına katkı olarak a/r/tografi uygulamalarının etkili olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: A/r/tografi, yaşayan sorgulama, mecaz, sanat temelli araştırmalar, sanat temelli eğitim araştırmaları