İlkokul 4.sınıf öğrencilerinin anne babaya güvenli bağlanma ve öz saygı düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE ATLAY

Danışman: MEHMET GÜVEN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, orta çocukluk döneminde olan ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin anne babaya güvenli bağlanma ile öz saygı düzeylerinin incelenmesidir. Ayrıcaçalışmada anne ve babaya güvenli bağlanma ve öz saygı düzeylerinin demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklışmadığına bakılmıştır. Çalışma grubunu oluşturan ilkokul 4.sınıf öğrencileri 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle ilçesindeki 5 ilkokuldan seçilmiştir. Araştırmanın örneklemi 253 kız 229 erkek olmak üzere 482 ilkokul 4.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri demografik bilgileri içeren“Kişisel Bilgi Formu”,“Kern’s Güvenli Bağlanma Ölçeği”, “Coopersmith Öz Saygı Envanteri”(Kısa Formu) ile toplanmıştır. Analizler için SPSS 22.Paket programından yararlanılmıştır. Analizlerde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon, bağımsız örneklem t testi, tekyönlü varyans analizi ANOVA ve iki ortalama arasındaki farkın anlamlılık testi için TUKEY HSD kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre anneye güvenli bağlanma ile babaya güvenli bağlanma arasında pozitif yönlü yüksek korelasyon bulunmuştur. Anne ve babaya güvenli bağlanma ve öz saygı düzeylerinde cinsiyet, anne babanın medeni durumu açısından anlamlı düzeyde bir farklılık görülmemektedir. Anne ve babaya güvenli bağlanmada kardeş sayısı, doğum sırası, annenin eğitim düzeyi, annenin ve babanın yaşına göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öz saygı düzeyinin demografik değişkenlerden kardeş sayısı, anne ve babanın eğitim düzeyi, annenin yaşı açısından anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmektedir. Öz saygı ile anne babaya güvenli bağlanma arasında pozitif yönde çok zayıf bir korelasyon görülmektedir.