TÜRKİYE’DE SÜRDÜRÜLEBİLİR KENTSEL HAREKETLİLİK PLANLARININ (SKHPnın) UYGULAMA SÜREÇLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, TRAFİK PLANLAMASI VE UYGULAMASI ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gözde BOZ

Danışman: Ebru Vesile Öcalır Akünal

Özet:

Son yıllarda ulaşım konusunda uygulama için altyapı yatırımları düzenlemeye yönelik olan ulaşım planları yerine, hareketliliği yönlendirmeyi hedefleyen kentsel hareketlilik planları uygulanmaya başlanmıştır. Ülkemizde de 2019 yılından itibaren Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planları (SKHP) için Avrupa Birliği fonlarının kullanılmasıyla birlikte uygulama süreci başlamıştır. Bu çalışmada dünyada ve Türkiye’deki SKHP uygulanan kentlerin incelenmesi ve çeşitli kriterlere göre değerlendirilmesiyle uygulama süreci ortaya çıkarılmıştır. SKHP yöntemleri ve uygulamaları kentlere özgü kent koşullarına göre geliştirilen planlama anlayışları değerlendirilerek çıkarımlar yapılmıştır. Analizler sonucu Türkiye’de yapılan uygulamalarda SKHP’nın gerekliliği ile ilgili çıkarımlar değerlendirilerek tez çalışmasının amacı tamamlanmıştır. Bulgulara göre SKHP’nın kentlere özgü koşullar ile sınırlanabileceği, planlama anlayışlarıyla her kentin belli özelliklerine uygun planlar ortaya çıkarabileceği ve mevcut ulaşım planlarıyla entegre edilerek geliştirilebileceği sonucuna ulaşılmaktadır. SKHP uygulanmaya geçerken ulaşım planlarının sonucunda getirdiği dezavantajlar uygulama sürecini zorlaştırsa da yatırımlarla SKHP uygulanması hızlanmaktadır. Sonuçların ülkemizde SKHP’nın uzun vadede gerçekleştirilebileceği, fon sağlanıp desteklenmesi durumunda diğer kentlerinde bu sürece kolaylıkla katılabileceğini ve dahil olabileceğini göstermektedir. 

Anahtar Kelimeler : Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilir Kentsel Hareketlilik Planı (SKHP), Kent Planlama