Görsel sanatlar eğitiminde edebiyat ürünlerinin öğrenci çalışmalarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: MUHAMMET İNCEAĞAÇ

Danışman: MELİHA YILMAZ

Özet:

Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin görsel sanat çalışmalarına edebiyat ürünlerinin etkisi olup olmadığını, etkisi var ise hangi düzeyde olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın uygulama konusu edebiyat ürünlerinden olan fabl, atasözü-deyim ve efsane türleri ile sınırlandırılmıştır. Araştırma; Kastamonu ilinden seçilen Vali Aydın Arslan Ortaokulu, Şerife Bacı Ortaokulu, Fatih Sultan Mehmet Ortaokulu ve Kuzeykent Ortaokulu 6. sınıf öğrencileri ile sınırlıdır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden deneysel bir tür olan, tek denekli araştırma modeli içinde yer alan tek gruplu öntest-sontest model kullanılmıştır. Ayrıca öğrenci çalışmaları nitel araştırma kapsamında betimlenerek yorumlanmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları, serbest çalışma (öntest) ve edebiyat ürünlerinin kullanımına yönelik öğrencilerin yapmış olduğu resimler (sontest), uygulama sonrasında öğrenci ve öğretmenlere uygulanan anketler ve alanla ilgili literatür taramasına dayanmaktadır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler, bilgisayar ortamına geçirilip SPSS analiz programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre; nicel araştırma yöntemlerinden deneysel bir tür olan, tek denekli araştırma modeli içinde yer alan tek gruplu öntest-sontest test puanları arasında bütünlük ve görsel devamlılık, hareket ifadesi, imge zenginliği, renk kullanımı, ayrıntılara yer verme, mekân ifadesi, kompozisyon, yaratıcı düşünme, stereotip biçim kullanımı kriterleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark çıkmıştır.