Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Öğrenci: MAKBULE YASEMEN KÖLE
Danışman: MEHMET AKİF OCAK
Özet:Öğrenme ve öğretme ortamlarında, gelişen yeni teknolojiler doğrultusunda BDE Teknolojilerinin kullanımı önemli bir etkiye sahiptir. Bu yeniliklerin öğretmenler tarafından takip edilmesi ve bu ortamlara entegre edilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada; ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, BDE Teknolojilerine yönelik adaptasyon düzeyleri Kaygı Temelli Adaptasyon Modeli'ne göre incelenmiştir. Bu araştırma, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı Çorum ili İskilip ilçesindeki 5 ilköğretim okulu, 4 lise olmak üzere toplam 9 okulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada bu okullarda görev yapan 147 öğretmene araştırmanın çalışma alanı ve amaçlarına göre uyarlanmış ölçek uygulanmıştır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde istatistikleri ile ANOVA ve Korelâsyon Analizi yapılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin BDE Teknolojilerini kullanma düzeyleri, bu düzeylerin oluşmasında etkili olabilecek yaş, cinsiyet, hizmet yılı, eğitim durumu, bilgisayar ve internet erişimi, BDE Teknolojilerini eğitim amaçlı olarak kullanım süresi, BDE Teknolojilerinin eğitimde kullanımı ile ilgili alınan eğitim sayısı değişkenleri ve Kaygı Temelli Adaptasyon Modeline göre BDE teknolojilerine yönelik kaygı düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında öğretmenlerin kullanma düzeyleri bakımından ağırlıklı olarak Mekanik Kullanım Düzeyinde bulundukları belirlenmiştir. Bu kullanım düzeylerinin oluşmasında ise yaş, hizmet yılı, bilgisayar ve internet erişimi, BDE Teknolojilerini eğitim amaçlı olarak kullanım süresi, BDE Teknolojilerinin eğitimde kullanımı ile ilgili alınan eğitim sayısının etkili olabileceği sonucu elde edilmiştir. Öğretmenlerin bulundukları kaygı düzeyleri incelendiğinde, Kişisel Düzeyinde ağırlıklı olarak yer aldıkları belirlenmiştir.