Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mehmet KORKAR
Danışman: Kemal Öztemel
Özet:
Bu araştırmanın amacı, çalışanların temel benlik değerlendirmesi ve anlamlı çalışma arasındaki ilişkide düzgün iş ve iş doyumunun aracı etkisini tespit etmektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır ve araştırmanın çalışma grubunu oluşturan 437 çalışana kolay örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Çalışma grubununun %43,7’sini kadın, 56,3’ünü erkek çalışanlar oluşturmaktadır. Katılımcılara ait veriler kişisel bilgi formu, İş Anlamı Ölçeği (İAÖ), Temel Benlik Değerlendirmesi Ölçeği (TBDÖ), Düzgün İş Ölçeği (DİÖ), Minnesota İş Doyumu Ölçeği-Kısa Form (MİDÖ-KF) aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson korelasyon analizi ve aracılık analizi yöntemleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, çalışanların temel benlik değerlendirmesi, düzgün iş ve iş doyumu düzeyleri ile anlamlı çalışma düzeyleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Çalışanların temel benlik değerlendirmesi ile anlamlı çalışma arasındaki ilişkide düzgün işin aracı etkisi anlamlı çıkmıştır. Çalışanların temel benlik değerlendirmesi ve anlamlı çalışma arasındaki ilişkide iş doyumunun aracı etkisi anlamlı çıkmıştır. Çalışanların temel benlik değerlendirmesi ve anlamlı çalışma arasındaki ilişkide düzgün iş ve iş doyumunun seri aracı etkisi anlamlı çıkmıştır. Yapılan çalışmadan elde edilen bulgular ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve yorumlanmış ve gelecek araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Temel Benlik Değerlendirmesi, Anlamlı Çalışma, Düzgün İş, İş Doyumu, Çalışanlar