Hafif bilişsel bozukluğu olan yaşlılarda klinik pilates ve aerobik egzersiz eğitiminin fiziksel performans, duygu durumu ve sosyal durum üzerine etkilerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİR İBRAHİM IŞIK

Danışman: Selda Başar

Özet:

Hafif Bilişsel Bozukluğu (HBB) olan yaşlılarda klinik Pilates ve aerobik egzersiz eğitiminin fiziksel performans, duygu durumu ve sosyal durum üzerine etkilerinin karşılaştırılması amacıyla planlanan bu çalışmaya Standardize Mini Mental Test puanı 18-23 arasında olan, 65-74 yaşları arasında 47 yaşlı dâhil edildi. Bunlardan 16’sı birinci, 15’i ikinci ve 16’sı üçüncü grupta yer aldı. 12 hafta süresince birinci gruba klinik Pilates eğitimi, ikinci gruba orta şiddetli aerobik egzersiz eğitimi uygulandı. Kontrol grubuna ise aynı süreçte herhangi bir egzersiz uygulanmadı. Fiziksel ve fonksiyonel performans değerlendirilmesi için Denge (Berg Denge Ölçeği), fiziksel performans (Kısa Fiziksel Performans Testi), fonksiyonel egzersiz kapasitesi (6 Dakika Yürüme Testi), abdominal kas enduransı (Sit-Up test), kas kuvveti (el dinamometresi) testi uygulandı. Bunlara ek olarak bilişsel durum (Standardize Mini Mental Test), duygu durumu (Duygu durum Profili Ölçeği) ve sosyal durum (Sosyal Bağlılık Ölçeği) değerlendirildi. Ayrıca serum BDNF, IGF-1 ve kreatinin değerlerinin analizi yapıldı. Egzersiz eğitimi sonunda hem klinik Pilates hem de aerobik egzersiz eğitiminin fonksiyonel egzersiz kapasitesini, bilişsel durumu, BDNF ve kreatinin düzeylerini artırdığı görüldü. Buna ek olarak klinik Pilates eğitiminin denge, abdominal kasların enduransı, kas kuvveti ve sosyal bağlılık skorlarını artırırken aerobik egzersiz eğitiminin IGF-1 düzeyini de artırdığı belirlendi (p<0.05). Egzersiz eğitiminin sağladığı gelişim farkları açısından ise klinik Pilates eğitiminin abdominal kasların enduransını geliştirmede, aerobik egzersiz eğitiminin de fonksiyonel egzersiz kapasitesini geliştirmede üstün olduğu belirlendi (p<0.05). Klinik Pilates eğitiminin fonksiyonel egzersiz kapasitesi, bilişsel durum, BDNF ve kreatinin düzeylerini artırmada aerobik egzersiz eğitimi ile benzer etkiye sahip olduğu, ayrıca denge, abdominal kasların enduransı, kas kuvveti ve sosyal bağlılığı da geliştirdiği için HBB’li yaşlılarda bu parametreler açısından aerobik egzersiz eğitimine alternatif olabileceğine karar verildi.

Anahtar Kelimeler : Egzersiz, Hafif Bilişsel Bozukluk, Pilates, Aerobik, Yaşlılar