Tekrarlı ve yankılayıcı okuma yöntemlerinin 3. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM SAĞLAM

Danışman: Kemal Köksal

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, okuma güçlüğü çeken 3. sınıf öğrencilerinin tekrarlı ve yankılayıcı okuma yöntemlerini kullanarak okuma güçlüğünü aşıp aşamayacaklarını belirlemektir. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara ili Akyurt ilçesi, Akyurt İlkokulu öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak seçilen ve 3. sınıfa devam eden 2 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Eylem araştırması olarak tasarlanan çalışmada veri toplama aracı olarak “yanlış analizi envanteri” kullanılmıştır. Öncelikle okuma güçlüğü olan iki öğrenciye ön test uygulanmış ve yanlış analizi envanterine göre okuma düzeyleri belirlenmiştir. Her iki öğrencinin de 1. Sınıf endişe düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Okuma seviyesi tespit edilen her bir öğrenciye haftada 2 saat olmak üzere toplam 16 saat öğretim sunulmuştur. Öğrencilerden birine Tekrarlı Okuma Yöntemi, diğerine ise Yankılayıcı Okuma Yöntemi ile çalışma yaptırılmıştır. Sekiz haftalık süreç sonunda son test uygulanmıştır. Son test verilerine göre tekrarlı ve yankılayıcı okuma yöntemleriyle yapılan çalışmaların sonucunda, öğrencilerin sesli okuma hatalarında azalma, okuduğunu anlama yüzdelerinde artış olduğu görülmüştür. Ancak okuma düzeyleri endişe düzeyinde kalmıştır.

Anahtar Kelimeler : Okuma becerisi, tekrarlı okuma yöntemi, yankılayıcı okuma yöntemi, okuma güçlükleri