Yabancı Dilde Kelime Öğretimi ve Öğreniminde Öğrenen Özerkliğinin Etkinliğinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngilizce Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: SEDA SAGIN

Danışman: Sevinç Ergenekon Emir

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı öğrenen özerkliğinin kelime öğrenme becerisi üzerinde herhangi

bir etkisi olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışmada nicel bir araştırma yöntemi olan anket

tekniği kullanılmıştır. Katılımcıların öğrenen özerkliği ve kelime öğrenme stratejilerini ölçmek

adına iki ayrı anketten faydalanılmıştır. Bunun yanı sıra, katılımcıların kullanmakta olduğu

ders kitabından alınan kelimelerden oluşan bir başarı testi de veri toplama aracı olarak

kullanılmıştır. Çalışma iki ayrı devlet lisesinde toplam 60 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir.

Tüm katılımcılar 12nci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Elde edilen veriler IBM SPSS 25.0

programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar öğrenen özerkliği ile İngilizce

kelime öğrenme başarısı arasında anlamlı bir ilişki bulunduğunu ve öğrenen özerkliğinin

başarılı bir İngilizce öğrenme sürecine pozitif etkisi olduğunu ortaya koymuştur.

Anahtar kelimeler : Öğrenen özerkliği, kelime öğrenme stratejileri, strateji eğitimi, yabancı dil olarak İngilizce ’de kelime bilgisi