Ortaöğretim öğrencilerine göre ideal öğretmen özellikleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Serkan Sarıtaş

Danışman: ZEKİ KAYA

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu tez eğitim kurumları için ideal öğretmen tipinin belirlenmesine yönelik nitel bir araştırmadır. Araştırmanın temel amacı, orta öğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan sayısal, sözel ve eşit ağırlık sınıfı öğrencilerinin, ideallerindeki öğretmenlerinde bulunmasını bekledikleri özellikleri ortaya çıkarmak ve varsa sınıf grupları arasındaki farkları betimlemektir. Nitel bir araştırma olan bu araştırmada veri kaynağı olarak öğrencilerden elde edilen kompozisyonlar kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2010 2011 öğretim döneminde Ankara ili Çankaya ve Gölbaşı ilçelerinde bulunan üç farklı okulda öğrenim görmekte olan 130 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerden, Hayalimdeki Öğretmenz adlı kompozisyonlar yazmaları istenmiş ve bu yolla öğrencilerden veri elde edilmiştir. Elde edilen bu verilerin analiz edilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İçerik analizi yapılırken, 1972 yılında Self-Evaluation Checklist for Teachers adındaki öğretmen yeterlikleri listesinden Türkiye için uyarlanarak ve geçerlik güvenirlik çalışmaları yapılarak hazırlanmış olan Öğretmenlerin Kendi Kendilerini Değerlendirmeleri İçin Kontrol Listesi'nden faydalanılmıştır. Öğrencilerin ideallerindeki öğretmenleri ile ilgili görüşleri birey olarak özellikler, meslekî ve akademik özellikler ve diğer özelliklerz şeklinde üç başlık altında incelenmiştir. Sayısal, sözel ve eşit ağırlık sınıf öğrencilerinin, ideallerindeki öğretmenlerinde bulunmasını bekledikleri nitelik ve özellikler ile ilgili genel olarak birbirlerine yakın görüşler ifade ettikleri söylenebilir. Bunun yanında bazı öğretmen nitelikleri ve özellikleri ile ilgili sınıf grupları arasında önemli farklılıklar olduğu gözlemlenmiştir. Öğrencilerin genel olarak öğretmenin meslekî ve akademik özellikleri ile ilgili daha fazla beklentileri olduğu görülmüştür. Öğretmenin meslekî ve akademik özellikleri içerisinde ise öğrencilerin en fazla beklentisi olduğu konunun öğretmenlerin genel öğretim yeteneğiyle ilgili olduğu görülmüştür. Bunun yanında, öğretmenin bireysel özellikleri ile ilgili olarak öğrencilerin beklentilerinin diğer kişilik özellikleri başlığı altında toplanan nitelikler (iletişim becerisi, adil olma) üzerinde yoğunlaştığı görülmüştür. Ayrıca, sayısal ve eşit ağırlık sınıf grubu öğrencilerinin ideallerindeki öğretmenlerinde bulunmasını bekledikleri özellik ve nitelikler ile ilgili birbirlerine çok yakın sayıda görüş bildirdikleri, sözel sınıf öğrencilerinin ise bu sınıf grubundaki öğrencilerden daha az sayıda görüş bildirdikleri göze çarpan diğer noktalardan birisi olmuştur.