Türkiye'de demirçelik fabrikalarında uygulanan hizmet içi eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: TUĞBA DURUKAN

Danışman: SABRİ ÇELİK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de Demir Çelik fabrikalarında uygulanan hizmet içi eğitim faaliyetlerini değerlendirmektir. Hizmet içi eğitim etkinliklerinin değerlendirilmesi, hizmet içi eğitim ihtiyacının saptanması, planlanması, programlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve geliştirilmesi aşamalarına göre incelenmiştir. Araştırma evrenini Türkiye'deki Demir Çelik fabrikalarında yönetici statüsünde çalışan müdür, müdür yardımcısı, şef, şef yardımcısı ve uzmanlar oluşturmaktadır. Araştırma evreni içerisindeki fabrikalardan İskenderun Demir Çelik, Sivas Demir Çelik ve Erdemir- Divriği Demir Çelik fabrikalarında çalışan yöneticiler (N=80) ise örneklemi oluşturmaktadır. Bu araştırmada fabrikalarda yönetici statüsündeki personelin görüşlerinin alınmasına yönelik hizmet içi eğitim etkinliklerinin değerlendirilmesi tespiti amaçlı faaliyet raporları, eğitim raporları vb. belgeler ve bir anketten yararlanılmıştır. Anketler aracılığıyla elde edilen veriler SPSS programına aktarılmış, analizler yapılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda eğitim müdürlüklerinde çalışan personelin eğitim bilimleri konusunda yetişmiş uzmanlardan oluşmamasının önemli bir eksiklik olduğu, personelin yurt içi ve yurt dışı eğitim imkânlarından yararlanamıyor olmasının hizmet içi eğitimden beklenen başarıyı etkiler nitelikte olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle fabrikaların hizmet içi eğitim programlarının değerlendirilerek geliştirilmesi konusunda uzman görüşüne başvurmasının ve hizmet içi eğitimin geliştirilmesine dair hata ve eksikliklerin giderilmesi adına araştırma bulgularından yararlanmasının faydalı olacağı düşünülmektedir. Araştırma sonunda ortaya çıkan sorunlara dayalı olarak araştırmacı tarafından ortaya konulan önerilere yer verilmektedir.