Milli Eğitim Bakanlığı 9. sınıf Türk edebiyatı ders kitabında yer alan metin altı sorularının ve etkinliklerinin yapılandırmacı yaklaşıma uygunluğu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: BURCU ORAL

Danışman: DİLEK ERGÖNENÇ AKBABA

Özet:

Bu araştırmanın amacı, liselerde Türk Edebiyatı derslerinde okutulan öğrenme ve öğretme sürecinde tamamlayıcı bir ders materyali olarak kullanılan Türk Edebiyatı ders kitabında yer alan metin soruları ve metinlerle ilgili etkinliklerin öğrenenlerin yorum yapmalarını, öğrendikleri bilgiyi yapılandırmalarını sağlayan yapılandırmacı yaklaşıma ne kadar uygun hazırlandığını incelemektir. Bu araştırmada nitel bilgiler tarama yöntemi ile toplanmış, elde edilen veriler sonuçta bir araya getirilmiştir. Çalışmada kullanılan sorular ve sınıf içinde metinle ilgili yapılan etkinlikler, MEB 9. sınıf Türk Edebiyatı kitabında yer alan metin soruları ve etkinlikleri ile karşılaştırılmıştır. Araştırma konusu olan Milli Eğitim Bakanlığı 9. sınıf Türk Edebiyatı ders kitabında yer alan metin altı soruları ve etkinlikleri yapılandırmacı yaklaşım kuramının felsefesi göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Yurt dışında lise düzeyindeki okullarda verilen edebiyat derslerinde yapılandırmacı yaklaşım kullanılarak yapılan metin inceleme çalışmalarından örnek alınmıştır. Ayrıca yapılan nitel araştırma, öğretmen ve öğrencilere uygulanan tutum ölçekleri ile desteklenmiştir. Bu ölçekler t-testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi kullanılarak analiz edilmiştir.