ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN, FEN BİLİMLERİ DERSİNDE EĞİTSEL BİLGİSAYAR OYUNU KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN, YAPILANDIRMACI GÖMÜLÜ (GROUNDED) TEORİYE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülsüm Bilgin

Danışman: Mustafa Yel

Özet:

Bu çalışma, ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin, fen bilimleri dersinde eğitsel bilgisayar oyunu (EBO) kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Çalışma, Ankara’nın ilçesinde yer alan bir ortaokulda, beşinci sınıf 12 erkek ve 12 kız, toplamda 24 öğrenciyle; yarı yapılandırılmış ve derinlemesine görüşme yapılarak gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma desenlerinden Yapılandırmacı Gömülü Teori (YGT), araştırmanın desenini ve veri analiz yöntemini oluşturmuştur. Gömülü teoriyi temel alan ve YGT adıyla kurama yeni bir bakış açısı kazandıran Charmaz’ın (2006) veri toplamayı yönlendirecek temel soruları, verilerin toplanmasında ve analizinde izlenen prosedürü belirlemiştir. Sonuç olarak, fen bilimleri dersi öğretim programında EBO’nun yer edinmesinde 3 temel sürecin yönetilmesi gerektiği belirlenmiştir. Temellendirme süreci, etkileşim süreci ve konumlanma süreci olan bu temalara dayalı, teorik bir modelleme yapılmıştır. Temellendirme süreci, öğrencilerin ve ortamın EBO’ya hazırlık aşamasıdır. Bu süreç; teknolojik kaynak, içerik ve yaşantı kategorilerini içerir. Etkileşim süreci, EBO’nun uygulanma aşamasını ifade eder. Kararlar, etkenler ve kısıtlar; etkileşim süreci kategorileridir. Konumlanma süreci ise; fen

bilimleri öğretim programında EBO’nun yer alma aşamasıdır. Tanımlama, uzlaşma, katılma ve tasarlama kategorileri bu süreçte yer alır. Çalışma; Charmaz’ın (2006) YGT deseninin, Türkiye’de bu konuya uygulandığı ilk örnek olması bakımından önemlidir.

Anahtar Kelimeler : Eğitsel bilgisayar oyunu, yapılandırmacı gömülü (grounded) teori, fen bilimleri, görüşme