Farklı ülkelerin beden eğitimi ve spor yüksekokul öğrencilerinin beslenme alışkanlık ve ergojenik yardım kullanma düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: PARVANEH KHARAZI

Danışman: HALUK KOÇ

Özet:

Bu araştırmanın amacı Türkiye ve İranda Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokul (B.S.Y.O) Antrenörlük bölümünde okuyan öğrencilerin sporcu beslenme bilgisi ve beslenme alışkanlık düzeylerini incelemek ve ergojenik yardımcılarının kullanıp kullanmadığını araştırılarak ülke arasında bir farklılık olup olmadığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Türkiyede Gazi ,Ankara üniversitelerinin ve İranda Tehran ,Shahid Beheshti üniversitelerinin beden eğitimi ve spor antrenörlük bölümünde okuyan öğrencilerinin ( kadın ,erkek), 18-28 yaş arasında olan gruplarında katılımı ile yürütülmüştür.Öğrenci sayısı toplam 300 kişi katılmıştır.Araştırmada bulguları elde etmesi için anket sorular uygulanmış. Katılımcılara araştırmanın amacı ile ilgili gerekli açıklamalar yapılarak, Farsça ve Türkçe olarak iki dilde hazırlanan ve uygulanan anketler hakkında bilgi verilmiştir. Sorulara verilen cevapların analizi SPSS 21.0 istatistik programında yapılmıştır.Yüzdelik dağılımları ve iki ülke ortalamalar arasında farklılkları için T-testi yapılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre,her iki ülkede B.S.Y.O Antrenörlük bölümünde okuyan öğrencilerin sporcu beslenme bilgisi ile beslenme alışkanlığı arasında pozitif korelasyon olduğunu tespit edilmiştir. Her iki ülke öğrencilerinin beslenme bilgi ve alışkanlıklarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olmadığını göstermiştir. Türkiye ve İran da araştırmaya katılan öğrencilerin beslenme ile ilgili ders alanlar ile beslenme ile ilgili ders almayanlar beslenme bilgi arasında (p≤0.05) anlamlı bir farkılık olduğunu göstermiştir. Her iki ülkede de öğrencilerin beslenme ile ilgili ders alanlar ile beslenme ile ilgili ders almayanlar beslenme alışkanlıklar arasında (p≥0.05) anlamlı bir farklılık çıkmamıştır.Türkiyede beden eğitmi ve spor yüksekokul Antrenörlük bölümünde okuyan öğrencilerin % 28.7 besin destek kullanmakta iken İran da öğrencilerin %26 i besin destek kullandığı görülmüştür.