Lise öğrencilerinin problem çözmeye yönelik inançları ve akademik özyeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: ŞULE DURAN

Danışman: SELAMİ ERCAN

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin problem çözmeye yönelik inançları ile akademik özyeterlik algılarının bazı değişkenler açısından (okul türü, sınıf düzeyi ve cinsiyet) incelenerek aralarında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını araştırmaktır. Araştırmada çeşitli demografik verileri elde etmek amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu, öğrencilerin problem çözmeye yönelik inançlarının saptanmasında Problem Çözmeye Yönelik İnanç Ölçeği, akademik özyeterlik inançlarının belirlenmesinde Akademik Özyeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2016-2017 Eğitim Öğretim yılı 2.döneminde İç Anadolu Bölgesi bir il merkezinde öğrenim görmekte olan farklı lise türünden öğrenciler oluşturmuştur. Verilerin analizi bir istatistik analiz paket programı ile yapılmış olup, öğrencilerin problem çözmeye yönelik inançları ile akademik özyeterlik arasındaki ilişkilerin saptanmasında verilerin normal dağılıma sahip olmamasından dolayı (p<0,05) Spearman Korelasyon analizi kullanılırken; öğrencilerin problem çözmeye yönelik inanç ve alt faktörleri ile akademik özyeterliklerinin okul türüne, sınıf düzeyine, ve cinsiyete göre farklılaşmasının incelenmesinde Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis Testleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin problem çözmeye yönelik inançları ile akademik özyeterlik algıları arasında istatiksel olarak pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir..( r = .365 , p=.000). Ayrıca problem çözmeye yönelik inanç ölçeğinin matematiksel beceri ve matematiğin yeri alt faktörleri ile akademik özyeterlik inançları arasında istatiksel olarak düşük düzeyde anlamlı; problemi anlama, matematiğin önemi alt faktörleri ile akademik özyeterlik inançları arasında istatiksel olarak orta düzeyde anlamlı bir ilişki elde edilirken; problem çözmeye yönelik inanç ölçeğinin problem çözme becerisi alt faktörü ile akademik özyeterlik inançları arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin problem çözmeye yönelik inanç puan ortalamasında Fen Lisesi öğrencileri lehine istatiksel olarak anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. 9. Sınıf öğrencilerin problem çözmeye yönelik inançları toplam ve tüm alt boyutları puanları ile 12. Sınıf öğrencilerin problem çözmeye yönelik inançları toplam ve tüm alt boyutları puanları arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Lise öğrencilerinin problem çözmeye yönelik inanç düzeyleri cinsiyete göre kızlar lehine istatiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermiştir. Farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterlik algısı puan ortalamasında Fen Lisesi öğrencileri lehine istatiksel olarak anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. 9. Sınıf öğrencilerin akademik özyeterlik algısı ortalama puanları ile 12. Sınıf öğrencilerin akademik özyeterlik algısı ortalama puanları arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Lise öğrencilerinin akademik özyeterlik algısı cinsiyete göre istatiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemiştir.