İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ADAY ÖĞRETMENLERİN SINIFTA KARŞILAŞTIKLARI DİSİPLİN SORUNLARI ( Kırıkkale İli Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Alper BOYRAZ

Danışman: NEZAHAT GÜÇLÜ

Özet:

Bu arastırmanın amacı; Kırıkkale İli merkez ve ilçelerindeki ilkögretim okullarında görev yapan aday ögretmenlerin sınıfta karsılastıkları disiplin sorunlarını ve nedenlerini belirlemeyi amaçlamıstır. Konu ile ilgili literatür taraması yapılmıs ve teorik kısım olusturulmustur. Arastırma genel tarama modelinde yapılmıstır. Veri toplama aracı olarak Aksoy (1999) tarafından gelistirilen anket kullanılmıstır. Kırıkkale ili evren olarak seçilmis ve buradaki 127 ilkögretim okulunda görev yapan 186 aday ögretmenin tamamına anket uygulanmıstır. Arastırma bulgularına göre aday ögretmenlerin sınıf içinde en sık karsılastıkları disiplin sorunu ögrencilerin izin istemeden konusmalarıdır. Aday ögretmenlerin sınıf içinde karsılastıkları disiplin sorunlarının nedenlerinden en önemlisi ise ailelerin çocuklarının egitimine olan ilgisizligidir. Aday ögretmenlerin sınıf yönetiminde karsılastıkları disiplin sorunlarına iliskin görüsleri ile cinsiyetleri ve ögrenci sayıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken; sınıf seviyesine göre anlamlı bir farklılık bulunmustur. Aday ögretmenlerin sınıf yönetiminde karsılastıkları disiplin sorunlarının nedenlerine iliskin görüsleri ile cinsiyetleri ve sınıf seviyesi arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken; ögrenci sayılarına göre anlamlı bir farklılık bulunmustur. Bulunan bu fark, sınıfındaki ögrenci sayısı 10-34 olan aday ögretmenlerin lehinedir. Arastırma bulgularının; aday ögretmenlere sınıf içinde disiplini saglama yeterliliklerini arttırmaları yolunda yardımcı olacagı umulmaktadır.