İlkokul Türkçe, matematik ve hayat bilgisi derslerinde öğretim materyali olarak şarkıların kullanımının öğrencilerin başarı ve tutum gelişimleri üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: ERKAN TALŞIK

Danışman: SALİH AKKAŞ

Özet:

Bu araştırmada ilkokul Türkçe, Matematik ve Hayat Bilgisi derslerinde öğretim materyali olarak araştırmacı tarafından bestelenen şarkıların kullanılmasının öğrencilerin başarı ve tutum gelişimleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ''Deney Yöntemi'' ve ''Tam Deneysel Model'' kullanılmıştır. Araştırmada Sühendan Kürklü İlkokulu'nun 3. sınıfındaki altı şubeden üç tanesi rastgele seçilerek deney grubu, diğer üç şube ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubu 76, kontrol grubu ise 73 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada öncelikle öğrencilerin Türkçe, Matematik ve Hayat Bilgisi derslerindeki başarılarına ilişkin ön test ve ilgili derslere ilişkin ön tutumları ölçülmüştür. Bu derslere ilişkin ön test ve tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Araştırma sürecinde deney grubunda yer alan öğrenciler öğretim materyali olarak şarkılarla konuları öğrenmişler, kontrol grubunda yer alan öğrenciler ise geleneksel öğretim materyalleri ile konuları öğrenmişlerdir. Hedeflenen kazanımların gerçekleştirilmesine ilişkin öğretim sürecinin sonunda (yaklaşık 6 hafta) öğrencilerin öğrenme başarılarını ve derslere yönelik tutumlarını belirlemek için son test uygulanarak başarı puanları elde edilmiştir. Son testin uygulanmasından 6 hafta sonra ise yeniden bir başarı testi uygulanarak öğrencilerin öğrenmelerindeki kalıcılık puanları elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; öğretim materyali olarak şarkıların kullanıldığı deney grubu öğrencilerinin her üç dersteki başarıları ve tutumsal gelişimleri, geleneksel öğretim materyallerinin kullanıldığı kontrol grubu öğrencilerine göre daha etkili olmuştur. Diğer taraftan şarkıları öğretim materyali olarak kullanan grupta; Matematik dersindeki bilişsel ve duyuşsal gelişim diğer derslere göre daha yüksek düzeyde gerçekleşmiştir. Deney grubu öğrenci görüşleri ise şarkıların daha verimli, hatırlamayı kolaylaştırıcı ve eğlenceli özelliğini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin belirttiğine göre; öğrencilerin şarkılar ile öğrenme amaçlı etkileşiminin okul ve ders süresi ile sınırlı olmadığı, şarkılar ile her yer ve zamanda öğrenme amaçlı etkileşime devam ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.